Ricoh zet het mes in de organisatie. In Japan wordt gemikt op het met vervroegd pensioen sturen van zo’n duizend werknemers. Ook buiten het Aziatische archipel wil het printerconcern duizend banen schrappen. Daarnaast zijn de printeractiviteiten ondergebracht in een joint venture met Toshiba. Wat de gevolgen van deze aangekondigde maatregelen voor de vestigingen van Ricoh in Nederland en België zijn, is nog niet duidelijk.
De printermarkt heeft het moeilijk. Printvolumes dalen al een tijd en die ontwikkeling is tijdens de coronapandemie versterkt door de toenemende digitalisering rond werkplekken. Printconcerns zetten meer in op documentdienstverlening en werkplekautomatisering. Zo kocht Ricoh Europe in Nederland in 2021 it-dienstverlener Avantage en begin dit jaar Albyco, een Oosterhoutse specialist in nabewerkingsapparatuur voor een breed scala aan digitale printproducten. Ook Sharp versterkte zich de afgelopen jaren op it-dienstverlenersvlak, en Xerox richtte zijn business services-organisatie strakker in.
Daarnaast hielden de printerconcerns hun organisatie tegen het licht. Xerox en Canon bijvoorbeeld voerden eerder dit jaar al ontslagrondes door. Ook Ricoh neemt maatregelen om, zoals het concern het stelt, de winstgevendheid te vergroten en de organisatie beter aan te laten sluiten bij de ambitie om een bedrijf voor digitale dienstverlening te worden.
Afvloeien
Zo heeft het Japanse concern in het thuisland een vrijwillig-pensioenprogramma opgetuigd. Dat moet resulteren in de afvloeiing van duizend werknemers uiterlijk maart volgend jaar. Ook wil het bedrijf van eenzelfde aantal medewerkers buiten Japan afscheid nemen. Niet duidelijk is op wat voor manier het bestuur deze maatregel wil effecturen. Op de vraag wat de gevolgen hiervan zijn voor de vestigingen in de Benelux laat de woordvoering van Ricoh Nederland weten dat ‘mocht er sprake zijn van gevolgen voor Ricoh-entiteiten buiten Japan, dit dan tijdig wordt gecommuniceerd.’
De totale herstructureringskosten bedragen zo’n 103 miljoen euro. Dat moet vanaf fiscaal jaar 2025 een jaarlijkse besparing van circa een miljoen euro opleveren.
Etria
Een andere maatregel is het afsplitsen van de printerproductieactiviteiten in een joint venture met Toshiba Tec, Etria geheten. Het bundelt de productie- en ontwikkelingscapaciteiten van beide bedrijven wereldwijd. Etria fabriceert multifunctionals, accessoires en toners ontwikkelen en produceren voor zowel Toshiba als Ricoh. Maar de differentiatie, marketing, verkoop en klant/partner-ondersteuning blijven bij de afzonderlijk bedrijven.
Of deze nieuwe opzet al actief is in de Benelux is niet duidelijk (de naam Etria is nog niet gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel). ‘Zodra dit van toepassing is, dan worden verdere updates gedeeld’, aldus de Ricoh-woordvoerder.
Experience center
Ricoh Europe is de overkoepelende organisatie van alle verkooporganisaties die het bedrijf in de EMEA-regio heeft. Deze koepelorganisatie heeft twee hoofdvestigingen: een in Londen en een in Amstelveen. De Nederlandse verkooporganisatie houdt kantoor in Den Bosch, de Belgische bevindt zich in Vilvoorde. Daarnaast zijn er nevenvestigingen, zoals in Bergen op Zoom.
In deze Brabantse plaats opende Ricoh Europe afgelopen mei een ‘experience center‘. In deze door Microsoft gesponsorde showroom ervaren bezoekers het portfolio aan digitale diensten, zoals werkplekreserveringssystemen, interactieve whiteboards en videovergader-apparatuur. Ook laat Ricoh er zijn supply chain-capaciteiten zien.
Het bedrijf organiseert er 24 september aanstaande een ‘Workplace Experience Day‘ met presentaties over slimmer en hybride werken en aansluitend een rondleiding door het nabijgelegen distributiecentrum.