Een op de drie werkgevers (33 procent) levert een bijdrage aan de internetkosten van hun werknemers. Deze bijdrage wordt meestal verstrekt via een vaste vergoeding, eenmalig of maandelijks. Nog eens 37 procent overweegt dit op korte termijn of in de toekomst in te voeren. Dit blijkt uit recent onderzoek van KPN onder meer dan driehonderd Nederlandse managers personeelszaken. Een ander onderzoek van AWVN bevestigt dit beeld.
KPN ziet in zijn onderzoek het vergoeden van deze kosten door de werkgever toenemen. Thuiswerken, sterk opgekomen na het uitbreken van Covid-19, blijkt een blijvertje. Ook een enquête van de werkgeversvereniging AWVN wijst in die richting. Bijna alle werkgevers geven hun personeel de mogelijkheid thuis te werken en zeven op de tien zijn niet van plan medewerkers te verplichten vaker naar kantoor te komen, aldus een AWVN-ledenonderzoek onder ruim 350 werkgevers.
Volgens de werkgeversvereniging werkt de helft van de werknemers regelmatig vanuit huis en reizen ze gemiddeld drie dagen per week naar hun werk, dat is iets minder dan in vorige onderzoeken. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het verdwijnen van alle ‘corona-effecten’. Bij 94 procent van de werkgevers wordt thuis gewerkt. Dat percentage is in vergelijking met afgelopen jaar niet veranderd.
Liever spreiden
Drie op de vier werkgevers zijn tevreden met de huidige verhouding tussen thuiswerken en op kantoor. Dat werkgevers overwegend tevreden zijn met de huidige stand van zaken, zegt niet dat zij de situatie perfect vinden. Ze willen de drukte op kantoor liever spreiden. Op dinsdagen en donderdagen zijn kantoren vaak overvol, maar bijvoorbeeld werkende ouders kunnen hierin moeilijk schuiven als hun kinderen naar de opvang gaan.
Volgens AWVN is de positieve houding van werkgevers te verklaren door het goede overleg dat in Nederland wordt gepleegd over zaken als thuiswerken. Verder constateert AWVN dat werkgevers de voordelen zien van thuiswerken, zoals betere werk/privé-balans voor werknemers, zonder negatieve effecten op de prestaties.
Internet van de Zaak
Om beter te voldoen aan de behoefte aan flexibel werken lanceert KPN Internet van de Zaak, een nieuwe thuiswerkoplossing. Daarmee kunnen werkgevers eenvoudig zelf bepalen hoeveel ze willen bijdragen aan de internetkosten van de thuiswerkende medewerkers. Deze bijdrage wordt, wanneer zowel bedrijf als werknemer klant bij KPN zijn, automatisch verrekend op de maandfactuur van de werknemer, wat het proces eenvoudig en overzichtelijk maakt.
Naast een financiële tegemoetkoming voor een snelle en veilige verbinding biedt Internet van de Zaak ook de mogelijkheid om werknemers toegang te geven tot een uitgebreide helpdesk die verder gaat dan alleen hulp bij de internetverbinding. Zo zijn werknemers snel weer online, mocht er onverhoopt iets mis gaan. Ook kunnen werkgevers aanvullende security-maatregelen inzetten om het gebruik van bedrijfs- of cloudapplicaties veilig te houden, ongeacht de locatie van de medewerker.