Het kabinet Schoof wil met generatieve kunstmatige intelligentie de administratietijd in de zorg drastisch naar beneden brengen. Binnen vijf jaar moet de tijd de helft minder zijn dan de tijd die zorgprofessionals nu met administratie bezig zijn. Zo blijkt uit het nieuwe regeerprogramma, waarin de plannen zijn uitgewerkt uit het hoofdlijnenakkoord tussen PVV, VVD, NSC en BBB.
Minister Fleur Agema (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) zet zwaar in op digitalisering, standaardisering, automatisering en het verbeteren van de gegevensuitwisseling met inachtneming van privacy. Voor 2033 wordt een enorm personeelstekort in zorg en welzijn verwacht van bijna 200.000 medewerkers. De PVV-minister kent ai een hoofdrol toe bij het afwenden van een onbeheersbaar arbeidsmarkttekort.
In de verpleeghuizen kan zelfs nog meer efficiëntie worden bereikt. De administratietijd in de verpleeghuizen is ongeveer 35 procent, terwijl bewoners er maar één keer komen wonen. Agema: ‘We sturen daarom aan op een halvering in 2030. Generatieve kunstmatige intelligentie kan ook hier een revolutie veroorzaken. Denk aan de dagelijkse overdrachten van bewonersdossiers tussen de verschillende diensten.’ Agema wil spoed zetten. ‘Als we de administratietijd weten te halveren naar zo’n twintig procent van de werktijd, zijn we er voor de komende jaren al.’ De minister wil dat organisaties zich gaan voorbereiden op de kansen die ai biedt. ‘Middels ai kan de arts een patiëntendossier laten samenvatten wat veel voorbereidingstijd scheelt. Een praktijkproef laat zien dat de administratietijd van een consult teruggebracht kan worden van zeven minuten naar minder dan zestien seconden.
Jargon
Met behulp van ai zijn ook conceptbrieven en e-mails automatisch te generen, zowel in het jargon van de medisch specialist als in begrijpelijke taal voor de patiënt. Voorlopers in de introductie van generatieve ai in de ziekenhuiszorg brengen in beeld hoe dit veilig en zorgvuldig kan. Het kabinet zal de wet- en regelgeving die hiervoor nodig is voorrang geven en de voorlopers ondersteunen in hun veelbelovende doel: nooit meer tikken.
Diagnostische ai wordt van een medisch-ethisch kader voorzien. Het kabinet gaat de data-beschikbaarheid en gegevensuitwisseling in zorg en welzijn versneld verbeteren. Daarbij heeft het kabinet oog voor privacy en gegevensbeveiliging. Uitgangspunt is dat de burger de keuze heeft gegevens al dan niet ter beschikking te stellen middels een opt out. ‘Het verlagen van de administratietijd is een verantwoordelijkheid van ons allemaal. We ondersteunen de zorgkantoren, verzekeraars en aanbieders bij het ontregelen van de zorg, maar steken ook de hand in eigen boezem. Wet- en regelgeving die tot onnodige administratietijd leidt wordt opgeheven,’ aldus de minister.
‘Als we de administratietijd weten te halveren naar zo’n twintig procent van de werktijd’
Blijkbaar is de die nu veertig procent.
Als je “iets met mensen” wilde doen, kon je dus maar beter niet in de zorg werken.
Eerst dwangmatig alles willen administreren en daarna AI inzetten om dat terug te dringen..
“Wet- en regelgeving die tot onnodige administratietijd leidt wordt opgeheven,’ aldus de minister.”
oei versproken 😉
Lijkt me dat je niet zomaar een wet mag schrappen omdat die extra administratie als bijeffect heeft. Tja, komt dat niet mee met elke wet ?
Waarom zouden die wetten dan ooit bedoeld zijn geweest ? Misschien tot stand gekomen met amandementen : een wetswijziging omdat er meer onnodig geadministreerd moet worden, waarover dan gestemd wordt en dan met meerderheid wordt aangenomen ofzo.
concept brieven en emails genereren met AI..
Misschien ook dan aan de achterkant AI en OCR om die brieven dan weer te kunnen lezen en automatisch naar prullenbak te sturen.
AI als oplossing voor het eigen falen.
AI says no ipv Computer says no.
Lijkt erop dat ze het zelf niet meer begrijpen en hopen dat AI is er nog wel uit komt..
Idee dat je met AI een tekort aan handen aan het bed oplost zegt iets over het intellectuele niveau van de volksvertegenwoordigers. Jammer dat er in Den Haag niks geleerd is van een ‘meltdown’ tijdens pandemie want de verpleeg- en verzorgingshuizen kampen momenteel al met personele tekorten:
“Ondanks 130.000 beschikbare verpleeghuisplekken en bezetting van 122.445 mensen zijn er lange wachtlijsten want verpleeghuis heeft de kamer maar niet de zorgverleners om de zorg te leveren.” – rapportage Actiz
Boodschap van Fleur Agema is dat het goedkoper moet maar dat ze niet weet hoe en daarom inzet op AI zonder eigenlijk te begrijpen wat dat betekent. Voorganger Conny Helder zette ook al in op een grotere zelfredzaam
van ouderen door nieuwe technologie maar generatie die niet met een iPad in de wieg is geboren heeft moeite daarmee. En natuurlijk kan de zorgprofessional het patiëntendossier samenvatten met AI maar als dit gebeurt met publieke oplossingen dan ligt het medische geheim op straat.
Er zitten nogal wat juridische haken en ogen aan tegenstrijdigheden van AVG en WGBO als het om een uitwisseling van de gegevens gaat. Belofte van digitale pathologie mist veelal een actieve toestemming van de patiënt als er geen behandelovereenkomst is. Klinkt dus alsof Fleur Agema de patiënt aan de hoogste bieder verkoopt want als de overheid hand in eigen boezem steekt aangaande uitbesteding van zorg dan moet je wel veel tijd steken in de administratie om fraude in de zorg te voorkomen.
Men zou ook wel eens het mes in kunnen zetten in de administratie, te veel zaken worden genoteerd en verder niks mee gedaan. als ik zag wat een administratie een huisarts moet doen daar word je koud van.
Verzekeraars vragen te veel info dat geld kan beter in behandelingen gestoken worden
Het verminderen van de administratieve last vergt een goed ontwerp van informatiesystemen en de processen waarin ze gebruikt worden. Daarin is AI hooguit een middel.
Het is goed dat het kabinet een doel stelt om de administratieve last te verminderen. Maar het veld moet eerst de vraag beantwoorden wat de oorzaken zijn. Allereerst de oorzaak van de uit de hand gelopen administratieve lasten, maar ook de oorzaak van ons jarenlange onvermogen om er wat aan te doen. Als je niet weet hoe je systemen en processen ontwerpt voor lage administratieve lasten, zoek dan uit welke kennis je nodig hebt om dat wel goed te doen. Daarmee maak je er een kennisvraagstuk van en dat is makkelijker op te lossen dan een politiek vraagstuk. En, o ja, zou het niet handiger zijn om de oplossing pas te geven als je het vraagstuk snapt?