UWV ontkent ten stelligste dat de fouten die de uitvoeringsorganisatie heeft gemaakt met uitkeringen voor arbeidsongeschiktheid (WIA), terug zijn te leiden op gebrekkige software. Van een relatie hiertussen of systeemfouten is geen sprake, stelt een woordvoerder.
UWV houdt vol dat de fouten in de berekening van de WIA-uitkering voortkomen uit de complexe berekening die medewerkers moeten doen voor uitzonderingsgevallen. Het gaat niet om foute gegevens of variabelen, maar om het feit dat het grote aantal daarvan de berekening in bijzondere gevallen nog complexer maakt.
Eerder deze week werd bekend dat mogelijk tienduizenden WIA-uitkeringsgerechtigden een te hoge of lage uitkering hebben gekregen, door foute berekeningen van de uitkeringsinstantie. Oud-hoogleraar Daan Rijsenbrij kan zich echter niet voorstellen dat de WIA-problemen geheel los van de it staan. Volgens hem leent digitalisering zich juist goed als oplossing voor de misère waarin UWV ook op dit gebied in terecht is gekomen. Juist complexe problemen zijn in een beslisboom beter op te lossen; een soort navigatiesysteem dat de betrokken ambtenaar door de wet- en regelgeving leidt.
Fiasco
Maar volgens de Landelijke Cliëntenraad ligt het allemaal niet zo eenvoudig. UWV is afhankelijk van de aanlevering van gegevens van derden. ‘Soms hebben werkgevers de polissen niet op orde. En ook de informatie van de Belastingdienst kan gebrekkig zijn. Bovendien is de wet- en regelgeving soms onuitvoerbaar. Ook is er te weinig geld voor it.’
Rijsenbrij hoort die laatste twee argumenten ook van UWV, maar betwijfelt zeer of dat de werkelijke redenen zijn. Hij vreest dat het WIA-fiasco erger wordt dan de Toeslagenaffaire. FNV-vicevoorzitter Kitty Jong liet zich in het NOS Radio 1 Journaal in soortgelijke bewoordingen uit.
Lees ook het achtergrondverhaal: Alleen harde ingreep voorkomt verdere digitale ellende bij UWV
“Juist complexe problemen zijn in een beslisboom beter op te lossen.” Dat klopt totdat een gerechtelijke uitspraak de beslisboom met terugwerkende kracht doet veranderen of bepaalde beslissingen onzeker maakt. Dan wordt de automatisering een stuk complexer. Herberekenen is vaak lastig en gaat ook vaak verkeerd.
het vervelende niemand neemt echt verantwoordelijkheid voor dit soort dingen bij het UWV.
en dat uitkering gerechtigde benadeeld zijn en met de problemen zit, ziet men vaak als een secundair probleem.