BLOG – Supply chains worden voortdurend op de proef gesteld door verstoringen, waarvan ze vaak niet eens te voorspellen zijn. Een extreem voorbeeld is het containerschip Ever Given (Evergreen) dat het Suezkanaal blokkeerde. Maar ook dit jaar krijgen we het voor onze kiezen. Situaties als de aardbeving in Taiwan en de Houthi-aanvallen in de rode zee hebben – nog steeds – grote impact op de wereldhandel. Veerkracht is voor supply chain-managers hierbij het credo.
De opkomst van generatieve ai (gen-ai) brengt een revolutie teweeg, ook in de logistieke industrie. De technologie biedt veelbelovende realtime-oplossingen voor het aanpakken van complexe problemen. De technologie kan handmatige processen stroomlijnen, effectief risico’s in kaart brengen en datasets verbeteren in de volledige supply chain. Waar veerkracht in deze toeleveringsketen voorheen werd gezien als een ‘nice to have’, is het tegenwoordig onmisbaar binnen bedrijfsstrategieën.
Ontwikkelen
Door de complexiteit van datamodellen voor gen-ai-gestuurde supply chains, waren tot nu toe alleen grote organisaties in staat deze te ontwikkelen. Voor veel bedrijven zijn de gegevens van hun supply chain te omvangrijk, onvolledig en ontoegankelijk. Deze combinatie van factoren maakt het voor supply chain-managers en hun teams buitengewoon lastig om snel en flexibel te reageren.
Aangezien elke gen-ai-reis begint met data, moet je datasets standaardiseren en verbeteren binnen je volledige bedrijf. Door deze supply chain-gegevens te bundelen en te standaardiseren, kan je betere analyses maken waarvan je de resultaten visueel kan maken met mogelijke voorspellingen. Op basis hiervan maak je uiteindelijk betere beslissingen. Datastandaardisatie is echter een complexe en kostbare activiteit. Daarom is het belangrijk dat supply chain-managers op zoek gaan naar technologieën die niet alleen je data verifieert en aanpast, maar ook uitbreidt en je interne en externe data aan elkaar koppelt.
Verzendroutes
Wanneer de data eenmaal gestandaardiseerd is, kan het supply chain-team voorspellende analyses uitvoeren op basis van historische data. Dit vergemakkelijkt de beoordeling van welke verzendroutes presteren en welke niet. Het maakt direct duidelijk waar mogelijke inefficiënties liggen, of bepaalde problemen zoals vertragingen incidenteel zijn, of juist een terugkerend probleem lijken te worden. Uiteindelijk leidt dit alles tot het beter inschatten van aankomsttijden, wat sorteert in een hogere klanttevreden.
Wat vroeger alleen voor grote organisaties was weggelegd, is nu toegankelijk geworden
Stel dat een internationaal e-commercebedrijf op basis van analyses ontdekt dat in de wintermaanden op een van de leveringsroutes vrachten twintig procent meer vertraging oplopen dan de rest van het jaar. Historische gegevens wijzen uit dat dit voornamelijk door onvoorziene weersomstandigheden komt. Hoewel een alternatieve route doorgaans minder efficiënt is, blijkt deze volgens de analyses veel stabieler te zijn. Het supply chain-team kan ervoor kiezen om in de wintermaanden deze alternatieve route te nemen, zodat ze betrouwbare geschatte aankomsttijden aan klanten kunnen communiceren. gen-ai ondersteunt dit proces door proactief en in realtime advies te geven aan het supply chain-team, zodat zij tijdig kunnen handelen om mogelijke vertragingen te voorkomen.
Onmisbaar
In een wereld die afhankelijk is van data, is gen-ai onmisbaar geworden in supply chain-management. Het zet ruwe gegevens op een hoog tempo om in essentiële inzichten voor het omgaan met verstoringen, zodat bedrijven in realtime hun strategieën kunnen bijstellen en beslissingen kunnen nemen. Wat vroeger alleen voor grote organisaties was weggelegd, is nu toegankelijk geworden. Oplossingen zoals voorspellende tracking en data-analyse optimaliseren de supply chain en verbeteren zowel efficiëntie als besluitvorming. Dit stelt bedrijven in staat om snel en flexibel in te spelen op veranderingen, waardoor ze beter kunnen navigeren door de complexiteit van moderne supply chains.
Bart de Muynck is strategic advisor bij Project44
Weet niet wat de strategisch adviseur bij Project44 wil verkopen maar voorspellende tracking in de distributie gaan problemen in de productie niet oplossen. En productie Kanban gaat vooral om de voorspellende vraag voor de inkoop want volle magazijnen zijn een last op de balans. Beter duur dan niet te krijgen kun je de lege vrachtwagens andere routes laten rijden maar de globale schaarste van strategische goederen los je er niet mee op. De wereldhandel wordt namelijk grotendeels geblokkeerd door handelsembargo’s waardoor internationaal e-commercebedrijf meer met de wet- en regelgeving bezig is dan details van lokale distributie. Want verhaal van GPS en de drones is leuk voor de toekomst maar hedendaagse realiteit gaat om de kostenoptimalisaties.