De Koninklijke Marechaussee kampt nog steeds met uitval van ict-systemen. Dit lijkt een nabrander te zijn van de grote netwerkstoring die dinsdagavond en woensdag overheden, ministeries, Eindhoven Airport en de communicatiekanalen van hulpdiensten platlegde.
Door het euvel kon de marechaussee eerder deze week onder meer geen noodpaspoorten afgeven en dat is nu opnieuw het geval. ‘Helaas ondervinden we nog steeds problemen door de storing en kunnen we op dit moment in heel het land geen noodpaspoorten uitgeven. We werken hard aan een oplossing’, schrijft de KMar vrijdagochtend op X. De laatste van de acht afgiftepunten waren juist donderdagavond weer operationeel geworden na de eerdere storing. De marechaussee is onderdeel van het ministerie van Defensie.
Dinsdagavond deed zich een storing voor bij de toegangsverlening tot het Nafin-netwerk (Netherlands Armed Forces Integrated Network) van het ministerie van Defensie. Door een softwarefout ontstond een probleem in de tijdsynchronisatie op dat gesloten glasvezelnetwerk, schreef Defensie-minister Ruben Brekelmans aan de Tweede Kamer. De storing zorgde voor verbijstering onder cybersecurity-experts, mede doordat al eerder zorgen waren geuit over de kwetsbaarheid van Nafin.
De samenleving en dus ook De Koninklijke Marechaussee is afhankelijk geworden van digitale infrastructuur. Daarom moet dit onderwerp veel hoger op de agenda komen bij het bestuur, zodat storingen in cruciale systemen tot een minimum worden beperkt. Een calamiteit is niet altijd te voorkomen, een slechte voorbereiding erop wel. Een weerbare digitale infrastructuur vraagt om een proactieve benadering waarbij potentiële risico’s voor cruciale systemen vroegtijdig worden geïdentificeerd en aangepakt. Het is daarom essentieel dat zowel publieke als private organisaties investeren in het moderniseren van de IT-infrastructuur en zorgen voor duurzame IT-oplossingen en noodplannen zodat ze beschikken over een robuuste infrastructuur, waar dankzij meer overzicht en inzicht op een adequate manier gereageerd kan worden bij problemen. Alleen dan kunnen we de continuïteit van onmisbare diensten zowel bij de overheid als in het bedrijfsleven waarborgen en de impact van calamiteiten in de toekomst minimaliseren.