BLOG – Dalende koopkracht, verstoringen in de toeleveringsketen en toenemende onvoorspelbaarheid van consumentengedrag; net zoals vele andere sectoren ziet ook de retailsector zich geconfronteerd met grote uitdagingen en onzekerheid in het huidige economische klimaat. Dit maakt het voor retailers beduidend moeilijker om vooruit te plannen en toekomstige groei te realiseren, maar het is zeker niet onmogelijk.
Door juist in deze tijd goed naar de interne processen te kijken, kunnen retailers hun flexibiliteit en veerkracht verhogen. Een kritische blik op de huidige bedrijfsvoering is essentieel, niet alleen om de economische onzekerheid het hoofd te bieden en overeind te blijven, maar juist ook om gelijktijdig succesvol te zijn en blijvende groei te kunnen garanderen.
Veerkracht
Process mining is een technologie die retailers in staat stelt om veerkracht op te bouwen door een volledig inzicht te bieden in alle bedrijfsprocessen en snel kansen te identificeren die meerwaarde creëren. De technologie bestaat uit drie componenten: het monitoren en analyseren van realtime-data, diepgaand inzicht in de bedrijfsprocessen van de organisatie (proces-intelligentie) en uiteindelijk advies op maat over concrete acties die direct zijn te implementeren zodat inzichten en aanbevelingen die uit proces-intelligentie voortkomen, ook daadwerkelijk worden ingezet in de praktijk. Dit resulteert in drie voordelen voor retailers.
- Verhogen van klanttevredenheid
In een hevig concurrerende sector als de retail, waar consumenten in een oogwenk van gedachten – en favoriete merk – veranderen, is een hoge klanttevredenheid dé manier om je als retailer te onderscheiden. Retailers dienen niet alleen te voldoen aan de vraag en behoeften van de consument, maar ook voortdurend effectief inspelen op operationele uitdagingen. Process mining is erop gericht ordermanagement teams en logistieke afdelingen te helpen door het risico op verstoringen te minimaliseren en processen te optimaliseren. Door gebruik te maken van real-time data kunnen retailers bijvoorbeeld alternatieve inkoopmogelijkheden identificeren om te grote voorraden te voorkomen, doorlooptijden te verbeteren en tijdige leveringen te garanderen. Op deze manier biedt process mining de mogelijkheid om de klanttevredenheid en -loyaliteit blijvend te verhogen.
- Stroomlijnen van operationele efficiëntie
Operationele flexibiliteit is wellicht de belangrijkste pijler voor succes in tijden van onzekerheid. Retailers moeten zich snel kunnen aanpassen aan onvoorziene uitdagingen en situaties, en kunnen inspelen op nieuwe kansen om het concurrentievoordeel te behouden. Met process mining hebben retailers volledig inzicht in de bedrijfsvoering van alle betrokken afdelingen. Daardoor zijn ze bijvoorbeeld in staat om het maximale uit (retour-)zendingen te halen. Proces-intelligentie is in te zetten om de synergie tussen supply planning, transport en distributie te verbeteren en logistieke processen naadloos op elkaar te laten aansluiten. Door logistieke activiteiten te stroomlijnen en de samenwerking tussen verschillende afdelingen te bevorderen, kunnen retailers hun productiviteit verhogen, kosten verlagen en duurzaamheidsdoelstellingen realiseren
- Optimalisatie van werkkapitaal
Cashflow is een indicator van de weerbaarheid van een bedrijf. Het optimaliseren van het werkkapitaal moet dan ook prioriteit hebben bij alle activiteiten van een retailbedrijf. Process mining kan de ‘cash conversion cycle’ – de tijd die het bedrijf nodig heeft om aangekochte en geproduceerde goederen om te zetten in liquide middelen – verbeteren door intelligenter te factureren, gebruik te maken van gunstige betalingsvoorwaarden, en te streven naar naadloze systeemintegraties. Process intelligence stelt de financiële afdeling in staat snel en accuraat betalingstermijnen te standaardiseren en correcte gegevens op de juiste facturen toe te passen, om zo tijdige betalingen te waarborgen.
Geconfronteerd met ongekende uitdagingen, is het essentieel voor retailers om hun processen binnen supply chain management, ordermanagement en finance te optimaliseren. Intelligente procesinnovatie speelt een sleutelrol in deze aanpak. Dankzij process mining kunnen retailers nieuwe kansen identificeren en creëren, risico’s minimaliseren en effectief inspelen op de voortdurend veranderende marktomstandigheden
Maarten van der Borden is customer transformation director bij Celonis