Salesforce kondigt twee nieuwe autonome ai-hulpen aan. Die agents zijn ontworpen om verkoopteams te ondersteunen bij het opschalen van hun werkzaamheden. Opvallend is dat ze in staat moeten zijn om zelfstandig belangrijke taken uit te voeren.
De twee agenten, genaamd Einstein Sales Development Rep (SDR) Agent en Einstein Sales Coach Agent, zullen vanaf medio oktober beschikbaar zijn via Sales Cloud. De prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.
Beide nieuwe sales agenten zijn gebouwd op het nieuwe Einstein 1 Agentforce-platform, een low-code/no-code platform waarmee autonome ai-agenten ontwikkeld kunnen worden. Deze digitale medewerkers gaan verder dan de traditionele ai-copilot, die vooral advies geven zonder actie te ondernemen. De nieuwe agenten moeten in staat zijn om zelfstandig taken uit te voeren en beslissingen te nemen binnen bepaalde parameters.
Zonder mens
De Einstein SDR Agent richt zich op het beantwoorden van vragen van potentiële klanten, het afhandelen van bezwaren en het inplannen van afspraken. Dit gebeurt zonder tussenkomst van een mens. ‘In tegenstelling tot chatbots die alleen specifieke geprogrammeerde vragen kunnen beantwoorden, neemt Einstein SDR Agent beslissingen en prioriteert acties die aansluiten bij de gewenste resultaten’, klinkt het bij Salesforce.
De Einstein Sales Coach Agent op zijn beurt helpt verkopers hun vaardigheden te verbeteren door te fungeren als een virtuele coach, die realistische scenario’s moet simuleren voor verkoopgesprekken en onderhandelingssessies.
Chatbots vervangen
Deze aankondigingen volgen op Salesforce’s eerdere introductie van een autonome Einstein Service Agent, die in juni werd gepresenteerd en is bedoeld om traditionele chatbots te vervangen. ‘In tegenstelling tot chatbots die alleen vragen beantwoorden, versterken Einstein Sales Agents de capaciteiten van teams door eenvoudige en complexe acties uit te voeren, gebaseerd op eigen gegevens’, stelt Sam Allen die bij Salesforce verantwoordelijk is voor het vinden van nieuwe klanten.
Met de nieuwe SDR en Sales Coach Agent wil Salesforce naar eigen zeggen de kracht van autonome ai breder toepassen, in dit geval binnen verkoopteams. Klanten kunnen de taal, toon en communicatiekanalen van de agenten aanpassen aan hun specifieke behoeften.