De Amsterdam Internet Exchange (AMS-IX) weet nog niet wat de oorzaak van de storing is die bij sommige klanten woensdag tot connectiviteitsproblemen leidde. Met leverancier Juniper Networks probeert Nederlands belangrijkste internetknooppunt de hoofdoorzaak te achterhalen om nieuwe incidenten van deze aard te voorkomen. Hoogstwaarschijnlijk gaat het om een storing in de software.
De afwijking deed zich voor op een van de nodes in de site van AMS-IX bij Nikhef. Een switch gedroeg zich abnormaal waardoor een aantal klanten vertragingen ondervond. Volgens de website van Acknowledge konden veel thuiswerkers niet inloggen bij VPN en hadden ze geen toegang tot hun online werkomgeving.
Rond 9 uur ’s ochtends kwamen bij Allestoringen.nl de eerste meldingen waarna om 10.30 een piek werd bereikt. ‘Tegen 12:01 CET was al het verkeer hersteld tot de gebruikelijke standaard,’ aldus AMS-IX. Maar nog een paar uur daarna werden storingen ervaren. Een woordvoerster: ‘Bij AMS-IX nemen we elke afwijking serieus. Zodra het probleem was bevestigd, hebben we alle klanten omgeschakeld naar de redundante router op dezelfde locatie met behulp van onze fotonische cross connect, waardoor het probleem werd opgelost.’
Een zeer groot deel van het internetverkeer met het buitenland en het dataverkeer tussen Nederlandse internetproviders wordt afgehandeld via het netwerk van AMS-IX.