Drie beroepsgroepen springen eruit inzake het gebruik van ChatGPT: journalisten, it’ers en marketing professionals. En bij it’ers gaat het met name om softwareontwikkelaars; die schakelen van alle beroepen de artificiële intelligence (ai)-chatbot het meest in. Dat blijkt uit recent onderzoek van de Universiteit van Chicago.
Het onderzoek moest uitwijzen bij welke beroepsgroepen ChatGPT al is ingeburgerd, al dan niet in professionele context. Want terwijl nagenoeg elke beroepsgroep zich bewust is van de mogelijkheden van ChatGPT maakt lang niet elk profiel er gebruik van.
In samenwerking met Statistics Denmark ondervroegen de onderzoekers van de Universiteit van Chicago zowat honderdduizend werknemers uit elf beroepen.
Top drie
Uit hun studie blijkt dat de helft van de werknemers ChatGPT intussen al hanteert, waarbij jongeren en mannen er relatief meer mee aan de slag zijn. Maar er zijn bovenal grote verschillen tussen profielen. In het algemeen zijn er drie beroepsgroepen die er uitspringen: journalisten, it’ers (en dan vooral softwareontwikkelaars) en marketing professionals. Van deze groepen schakelt twee op drie ChatGPT reeds in voor professioneel gebruik.
Opvallend is veel softwareontwikkelaars ook los van hun job met ChatGPT werken. Dat brengt hun algemene gebruiksaandeel op bijna 80 procent, het hoogste aandeel van alle beroepsgroepen. In functie van hun job kan de tool hen onder meer helpen bij het schrijven en debuggen van code en het genereren van documentatie.
Ook it-supportspecialisten staan hoog in de lijst van fervente gebruikers. Zij maken gebruik van ChatGPT voor het snel oplossen van technische problemen, het beantwoorden van gebruikersvragen en het automatiseren van routinetaken.
Perplexity
Overigens is ChatGPT niet de enige ai-chatbot. Er zijn er nog andere zoals Gemini van Google en Claude van Anthropic. Een recent onderzoek van The Wall Street Journal riep een tweetal maanden geleden het minder bekende Perplexity uit tot de beste, ook om te coderen. Met ChatGPT als tweede.