BLOG – Hoewel artificiële intelligentie (ai) beschikbaar is voor iedereen, weten we nog steeds niet wat haar volledige capaciteiten zijn. Maar in plaats van ons hier zorgen over te maken, kunnen we beter nieuwsgierig zijn. Want de waarde van ai is aanzienlijk, vooral als het over financiën gaat.
Volgens ‘Het CFO-handboek voor 2024‘ zijn zakelijke beslissers niet overtuigd van de rol van generatieve ai (gen-ai) in de financiële sector. Iets meer dan een kwart zegt vertrouwen te hebben in de introductie van ai in de financiële activiteiten. Tegelijkertijd gelooft nauwelijks dertig procent dat ai kan helpen tijd te besparen die cfo’s en financiële teams nu besteden aan administratieve taken.
Ai geeft jou het aannemelijkste antwoord, zonder daarbij te vertellen hoeveel vertrouwen het heeft in dat antwoord
Ai zien we al terug in het automatiseren van betalingen, stortingen en overboekingen, het verbeteren van de beveiliging en het communiceren met klanten via chatbots. Dit bewijst weliswaar dat ai de prestaties van financiële teams verbetert, toch staat de financiële sector nog niet te springen om een geavanceerde versie van ai. De reden daarvoor ligt waarschijnlijk in het vertrouwelijke karakter van de sector. Maar bij ai gaat het niet zozeer om het overhandigen van klantgegevens aan een machine, maar om te bepalen waar ai kan ondersteunen of beter kan presteren dan de mens, en waar dit binnen je bedrijf functioneel is.
Zo begin je met ai binnen je financiële teams:
- Wees niet té bezorgd
Maak je niet te druk bij het introduceren van ai in je financiële activiteiten. Wees voorzichtig, maar niet ten nadele van je bedrijf. Een van de grootste zorgen over gen-ai is de neiging om te ‘hallucineren’, ofwel het met volle overtuiging geven van een fout antwoord. Dat is hoe deze technologie werkt. Ai geeft jou het aannemelijkste antwoord, zonder daarbij te vertellen hoeveel vertrouwen het heeft in dat antwoord. Door onderzoek op dit gebied, wordt dit in de toekomst minder een probleem. Ook zijn al goede technieken om risico’s te beperken. De meeste bedrijven koppelen daarom ai aan menselijke input. Laat het schrijven over aan de technologie en laat het proeflezen over aan jouw menselijke talent.
- Rol ai langzaam uit
De plek die ai inneemt, verandert elke dag; de tool die je vandaag gebruikt, kan morgen weer een andere zijn. Wed daarom niet op één paard als het om leveranciers gaat. Veel bedrijven maken gebruik van ai voor geweldige toepassingen. Maar de meeste waarde die je uit gen-ai kunt halen, vind je al in oplossingen zoals ChatGPT, die al in veel tools en vormen van automatisering geïntegreerd is. Focus je daarom op je ‘prompting’-skills. Vermijd dure abonnementen op meerdere diensten en geef iedereen binnen je bedrijf zo snel mogelijk toegang tot ai, zoals ChatGPT of Microsoft CoPilot, zodat je teams kunnen oefenen.
- Omarm enthousiasme binnen je team
Laat ai organisch groeien binnen je bedrijf, via de werknemers die zich er van nature al toe aangetrokken voelen. Je hebt zoveel mogelijk collega’s nodig die ermee willen werken en experimenteren, en de manier van werken veranderen. Het is wel cruciaal dat ze de steun krijgen van het management en C-level. Medewerkers die er niet aan willen, hoef je nu niet per se te overtuigen. Dit gebeurt vanzelf als ze zien hoe ai binnen het bedrijf gebruikt wordt. McKinsey voorspelt dat gen-ai de productiviteit voor werknemers zal verhogen. Dus als op kantoor iemands buurman betere prestaties levert dankzij ai en daardoor een bonus krijgt, zal ook het enthousiasme onder ai-critici toenemen.
Route
Welke route je ook neemt naar ai-implementatie, één constante moet enablement zijn. Ai is geen hulpmiddel om álles te doen. Zoek specifieke gebruiksscenario’s waarin het goed past, bewijs dat het succesvol is en ga verder met het volgende. Een goed voorbeeld is wanneer iemand veel tekst moet doorlezen om daar op verschillende plekken dezelfde soort informatie uit te halen. Ai kan dit in een fractie van de tijd voor elkaar krijgen.
Bij Pleo werken we ook met gen-ai, met onze eigen bedrijfsversie van ChatGPT. We zijn een bedrijf dat investeert in ai, maar dat willen we wel goed doen. Financiële teams hebben zo hun twijfels bij ai, maar zolang we die niet negeren maar juist overwinnen, gaan we de goede kant op.
Raymond Hüner is svp head of regions bij Pleo
Je leert een aap sneller een kunstje dan een model waardoor we het management wel kunnen vervangen door AI. Want het aannemelijkste antwoord zorgt ervoor dat er niet geluisterd wordt naar de redelijkheid van een onderbuik gevoel. De rode lap van een financieel gewin gaat tenslotte om een sterkere emotie dan de nuchterheid in het rendement van een inspanning. En uit onderzoek blijkt dat financiële producten met AI minder goed verkopen door het ‘money for nothing’ in de service beleving van klanten. Benieuwd hoe auteur de twijfels wil overwinnen zonder duidelijke voorbeelden van succes want betere prestaties kent zoiets als een vergelijking.
Wat betreft het verkopen van knollen als citroenen heeft iedereen een bedrijfsversie van gen-AI maar welke het beste presteert zal de toekomst ons leren. Want vooral lessen uit het verleden in de financiële sector geven geen garanties voor de toekomst.