De proef op Schiphol met de elektrische zelfrijdende busjes van Ohmio is de tweede fase ingegaan. Daarin test de luchthaven met KLM een vaste voorgeprogrammeerde route van en naar het platform.
De bemanning van een KLM Cityhopper die aankomt op Schiphol, kan gebruikmaken van de pendeldienst. Eerder dit jaar heeft Schiphol al een succesvolle eerste proef met deze autonoom rijdende bussen van leverancier Ohmio gedaan. Toen lag het accent op het testen van de technologie en het gebruiksgemak.
Tijdens de nieuwe testfase is een nog complexere omgeving, namelijk het A-platform, de hoofdlocatie van de proef. Op en rond het platform gebeurt veel tegelijkertijd: van vliegtuigen die aankomen en vertrekken tot het afhandelingsproces en het vervoeren van bemanning van luchtvaartmaatschappijen.
Gps en Lidar
Het voertuig is uitgerust met sensoren en speciale camera’s. Voor de plaatsbepaling worden gps-signalen gebruikt. De bus heeft een zicht van 360 graden op wat er rondom gebeurt dankzij lidar (light detection and ranging)-technologie. Hiermee (met gebruik van laserpulsen) kan het voertuig op dertig meter afstand objecten detecteren en hierop anticiperen.
Zelfrijdende elektrische voertuigen moeten ertoe bijdragen dat Schiphol in 2050 de meest duurzame en hoogwaardige luchthaven wordt. Doel is dat jaar alle voertuigen te vervangen door een aaneengesloten vloot van autonome, uitstootvrije voertuigen en alle bijbehorende processen te automatiseren.
Nu maar hopen dat er Crowdstrike geen roet in het eten gooit.