COLUMN – Eigenlijk wisten we het al. We hadden ook al zo’n onderbuikgevoel. En we hebben de maatregel natuurlijk niet voor niets genomen. Want de maatregel om smartphones op middelbare scholen te verbieden, is een groot succes.
Sinds leerlingen hun digitale levenspartner niet meer op school mee mogen nemen zijn leerlingen socialer en geconcentreerder geworden. Het blijkt uit onderzoek onder zeshonderd middelbare scholen. Oftewel, laten we het even omdraaien, de smartphone maakt je dus asocialer en minder geconcentreerd. Waarom staat dat niet op een smartphone? Net zoals als op een pakje sigaretten. ‘Pas op! Van de smartphone word je asociaal en krijg je de concentratie van een fruitvlieg.’
Fysieke vechtpartijen
Ik weet nu ook waarom ik zo in paniek raak als ik mijn telefoon kwijt ben of vergeten. Ik moet me ineens sociaal gaan gedragen en ik heb plotseling mijn concentratie terug. Natuurlijk zijn er ook nadelen. Er schijnen iets meer fysieke vechtpartijen te zijn. Maar de jeugd beweegt ook te weinig, dus misschien moeten we dit alleen maar toejuichen.
Ga gewoon thuis op je slaapkamer naar YouTube!
Als dit zo’n succes is, waarom voeren we dit dan niet op meer plekken door? Ook op het werk, in de voetbalkantine, op feestjes, vakanties of eigenlijk elke willekeurige plek waar meer dan twee mensen zijn. Of wat dacht je van concerten? Zodra je maar een beetje van het podium af staat, kun je de helft niet meer zien omdat al die randdebielen met hun mobieltje jouw zicht belemmeren. Wie denk je dat je bent? Steven Spielberg? Als je Taylor Swift op je schermpje wilt zien, kun je gewoon thuis op je slaapkamer naar YouTube gaan.
Vaste lijn en telefooncellen
Ja maar Jacob, we moeten toch bereikbaar zijn? Als we elkaar willen bereiken dan pakken gewoon weer de vaste lijn en desnoods zetten we weer een aantal telefooncellen in het land. Het maakt ons socialer en geconcentreerder. Dit is nu onderzocht, maar eigenlijk wisten we dit al.
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra is columnist en stand-upcomedian. Kijk voor meer informatie op www.jacobspoelstra.nl.
Eigenlijk wisten we het al gaat om de wetenschappelijke vooringenomenheid van onderzoek. Tunnelvisie in het bewijs bij een conclusie zoeken helpt het Nederlandse onderwijs dan ook niet vooruit. Zo leerde een pandemie dat je voor een goede uitleg over wiskunde beter naar YouTube kon gaan dan naar school.
Smartphone of stupidphone? Veel fotografen weten dat als zij weer analoog gaan werken, zij nog meer geconcentreerd (moeten) werken. Ze kunnen dan niet vlotjes en automatisch in burst-modus een hele serie plaatjes schieten en die met AI sorteren en bewerken. ‘In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister’
Wie niet weet hoe je dat kunt doen, die kan deze techniek natuurlijk nog altijd via YouTube instructiefilmpjes aanleren, mits de instructeur weet waarover hij/zij het heeft. YouTube compenseert de krapte aan goede en gemotiveerde instructeurs. YouTube kan echter niet voor je bepalen wie een goede instructeurs of leraar is. Dat moet je zelf uitzoeken.
Hoewel ik nog altijd een analoge Leica heb met losse belichtingsmeter om ouderwets plaatjes te schieten ben ik al lang geleden overgestapt op digitaal. Ik heb daarom ook nog een negatief scanner voor het digitaliseren van dia’s omdat de 20 maal 36 momenten om zo’n 4 uur aan inramen gaat. Jaap vergeet alle arbeid in het verleden want de digitale Doka scheelt niet alleen in tijd als je als moderne Rembrandt niet alleen met het licht en het onderwerp kunt spelen maar ook met allerlei filters.
Het onderwerp is volgens mij het didactische model want de wil om te leren begint met nieuwsgierigheid. De gemotiveerde instructeurs zijn leuk maar zo’n 30 jaar ervaring in de instructie leert dat je tegen een muur lult als de ontvanger niet open staat voor de overdracht aan kennis. Als fotograaf ruilde ik mijn objectief in voor de richtkijker waardoor het afdrukken op de juiste tijd een geheel andere belading kreeg. Het zelf uitzoeken van een autodidact was tijdens een pandemie interessant omdat oude wijsheid leert dat wie honger heeft beter kan leren vissen dan de vis krijgen.
Nog een mooi gevalletje “Eigenlijk wisten we dit al”:
https://www.facebook.com/NPORadio1/videos/diederik-smit-leest-voor/670570404608612/
“Want als je een tekst goed wilt begrijpen, hangt dat dan vooral af van je kennis van tekststructuren of gewoon van je woordenschat en je achtergrondkennis? “
Verhaaltje in de link van Jack doet mij aan één van de wijsheden van Johan Cruijff denken over een zak geld zien voetballen omdat onze taal meer dan het geschreven woord is door alle beeldspraak. Wat betreft honger en leren vissen in de interpersoonlijke communicatie moet je niet alleen de leesvaardigheid trainen want de hele dag met je neus in een boek is uiteindelijk hetzelfde als de hele dag op je telefoon.