In deze rubriek een greep uit de stortvloed aan berichten over artificial intelligentie (ai):
Benelux achterop
Benelux ligt ver achter bij de implementatie en het gebruik van generatieve ai (gen-ai). Besluitvormers uit de Benelux melden dat een derde van de organisaties de technologie gebruikt. Ter vergelijk: iIn China is dat ruim tachtig procent, in het VK zeventig procent en in de VS 65 procent.
Zo blijkt uit een wereldwijd onderzoek dat SAS (analytics en ai) onder 1.600 besluitvormers liet doen. Onderscheid werd gemaakt naar de stadia van implementatie en volwassenheid. Over die assen gemeten, blijken Amerikaanse bedrijven het verst gevorderd. Bij bijna een kwart is sprake van volledige implementatie en grote volwassenheid in het gebruik van gen-ai. China (19), het Verenigd Koninkrijk (11 procent) en vooral de Benelux (6 procent) hebben nog een achterstand goed te maken. Vooral het ontbreken van een duidelijke strategie remt de implementatie van gen-ai. Wereldwijd is slechts negen procent van de respondenten zeer goed op de hoogte van de invoeringsstrategie van gen-ai binnen hun organisatie. In de Benelux is dat nog lager: vier procent.
Véronique Van Vlasselaer, analytics en ai lead bij SAS, stelt vast dat de Benelux een voorzichtigere aanpak hanteert , waarbij governance en compliance van het begin worden meegenomen in de implementatie en processen. ‘Dat geeft ons zonder twijfel voordelen op lange termijn, maar we mogen niet te lang aarzelen om gen-ai te omarmen.’
Nederlander positief maar onzeker
Volgens onderzoek van IBM onder duizend Nederlanders staan de meesten positief tegenover ai. Twee derde is in het algemeen optimistisch over de mogelijkheden van ai. Acht procent denkt dat er aanzienlijke voordelen aankomen. Maar anderzijds heerst er op dit gebied veel onzekerheid. Veel Nederlanders weten niet goed wat ze persoonlijk met ai aan moeten, ook met tools zoals ChatGPT.
Opvallend is het verschil in perceptie tussen mannen en vrouwen. 43 procent van de mannen ervaart de voordelen van ai op het werk, vergeleken met achttien procent van de vrouwen. Leeftijd speelt ook een rol. Een klein kwart van de respondenten tussen de 18 en 34 jaar gelooft dat ai hun werkprestaties kan ondersteunen met gepersonaliseerde aanbevelingen en data-analyses. Maar bij respondenten tussen 35 en 54 jaar zakt dit percentage naar twaalf. En bij mensen van 55 jaar en ouder is vijf procent positief.
IBM vindt de uitkomsten opmerkelijk. We maken namelijk dagelijks gebruik van software waarin ai is geïntegreerd, zonder dat we ons daarvan bewust zijn. Dit gebrek aan kennis en onzekerheid onderstreept volgens het bedrijf de dringende behoefte aan educatieve initiatieven om de praktische toepassingen en voordelen van ai te verduidelijken.
Wij weten alles van ai
Onderzoek van Freshworks onder zevenduizend kantoorwerkers (waarvan vijfhonderd in Nederland) laat een ander beeld zien. Volgens het ‘2024 Global AI Workplace Report‘ zijn Nederlanders juist overtuigd van hun kennis over ai; meer dan enig ander land dat deelnam aan deze studie. 45 procent van de respondenten zegt voldoende te weten over ai. Bovendien beweert nog eens elf procent een expert te zijn op dit gebied. Aan zelfverzekerdheid geen gebrek, want in Frankrijk en Duitsland reiken die percentages tot respectievelijk zes en vijf.
Nederlanders zijn ook koplopers in Europa bij het omarmen van ai-tools op de werkvloer, meldt Freshworks – een totaal andere conclusie dus dan SAS trekt. Een nadere blik leert dat het onderzoek van Freshworks met twaalf landen minder ‘global’ is dan de titel suggereert. En in Europa deden naast Nederland alleen het VK, Duitsland en Frankrijk mee. Vergeleken met die laatste twee landen tonen Nederlandse bedrijfsleiders een grotere bereidwilligheid om ai door te voeren op het werk. Vooral de mogelijkheid om op werkuren te besparen of het werk eenvoudiger te maken spreekt aan. Wereldwijd zorgt ai ervoor dat het naar schatting gemiddeld drie uur en 47 minuten van de werkweek afhaalt door personeel werk uit handen te nemen.
Voorlopers werken met 158 ai-modellen
De groep van bedrijven die qua ai-gebruik geavanceerd zijn, hebben gemiddeld 158 ai-modellen operationeel. Zo blijkt uit ‘The New Battleground: Unlocking the Power of AI Maturity with Multi-Model AI’, een onderzoek van Vultr (cloud-computing). Volgens Vultr is het aantal actieve modellen binnen een organisatie een betrouwbare maatstaf voor de ingezette ai-mogelijkheden en de algehele ai-volwassenheid. De prognoses laten zien dat dit aantal het komende jaar zal stijgen tot 176 ai-modellen. Bijna negentig procent van de ruim duizend deelnemers aan het onderzoek verwacht binnen twee jaar een geavanceerd gebruik van ai. 38 procent traint ai in een cloud- of hybride omgeving, 35 procent doet dat on-premise.
Er bestaat – niet geheel verrassend – een duidelijke correlatie tussen de mate van ai-volwassenheid van organisaties en hun vermogen om superieure bedrijfsresultaten te behalen.
Ai opkomend risico
Volgens het jaarlijkse AuditBoard-onderzoek naar digitale risico’s ziet iets meer dan driekwart van de bedrijven ai als een opkomend risico, terwijl ze tegelijkertijd de technologie zelf adopteren. Meer dan de helft maakt op verschillende manieren gebruik van ai om hun digitale risicopositie te verbeteren. Dat duidt op een cruciale verschuiving naar het benutten van geavanceerde technologieën.