Verhoogde cyberbedreigingen, het toenemend belang van ESG, het groeiend aantal iot-apparaten en hoe ‘observability’ de klantervaring verbetert. Dit zijn de vier uitdagingen waarmee de it-industrie te maken krijgt.
- Terug naar de basis: belang van fysieke it-infrastructuur naarmate aantal apparaten in netwerk toeneemt
Het aantal iot-apparaten groeit in een rap tempo. De verwachting is dat er tegen het einde van dit jaar 207 miljard apparaten verbonden zijn. Daarom zien bedrijven het belang in van een betere zichtbaarheid en verhoogde controle over hun it-infrastructuren. Aangepaste oplossingen worden daarom de komende tijd crucialer naarmate veranderingen in het iot-landschap in een snel tempo plaatsvinden.
Meten is weten, zeker in een complexe, onvoorspelbaardere omgeving
In het huidige tijdperk van voortdurende technologische innovatie is het onmogelijk om elke nieuwe productlancering bij te houden. We laten ons snel meeslepen door de nieuwste trends, waarbij het gevaar op de loer ligt dat we de basisprincipes uit het oog verliezen. Hoewel cloud-first-strategieën zinvol en aantrekkelijk zijn, moeten we de basis niet vergeten, namelijk de fysieke it-infrastructuur.
Om verbinding te maken met de cloud is nog altijd een draad en kastje nodig. Cloudmigratie leidt ertoe dat de fysieke it-infrastructuur nog belangrijker is dan voorheen. Geïsoleerd naar it-systemen en hun onderdelen kijken, is tegenwoordig niet meer genoeg. Daarom kan het belang van deze basisinfrastructuur niet genoeg benadrukt worden, want alles binnen de itbegint vanuit deze laag.
- Cyberbedreigingen: uitdijend aanvalsoppervlak vereist zero-trust-benadering
Naarmate het netwerk uitbreidt met iot-apparaten, groeit ook het risico op cyberaanvallen. Nu al die apparaten verbonden zijn met een netwerk, hebben bedrijven geen andere keuze dan hun systemen nog beter te beveiligen.
Dit jaar zullen cyberaanvallen naar alle waarschijnlijkheid zowel in omvang als complexiteit toenemen, wat maakt dat snel en efficiënt handelen nog cruciaal zijn dan ooit. Veel bedrijven adopteren een zero-trust-benadering, waarbij vertrouwen in de geïmplementeerde producten essentieel is. Als je een zero-trust-strategie wil implementeren, moet je zeker van zijn dat de producten die je besluit in te zetten, juist werken en presteren. Dit is komend jaar extra belangrijk omdat bedrijven zich in toenemende mate blijven bezighouden met het behouden van talent en het ontwikkelen van hybride werkmodellen.
Naarmate it een steeds crucialere rol speelt, neemt ook de hoeveelheid gegenereerde en verwerkte gegevens toe, wat leidt tot steeds complexere en kwetsbaardere it-landschappen.
Daarom is het zaak om de zero-trust-benadering door te trekken naar de gebruikte producten – want doen ze werkelijk wat ze beloven? Voor it-managers volstaat het niet meer om simpelweg software te implementeren en blind daarop te vertrouwen. It-managers moeten een totaaloverzicht behouden over hun legacy-infrastructuur, cloudsystemen en ot-omgeving om een stap voor te blijven op cybercriminelen en zichtbaarheid te vergroten voor meer gemoedsrust. Meten is weten, zeker in een complexe, onvoorspelbaardere omgeving. Daarom ben ik ervan overtuigd dat alle tools die worden ingezet grondig beproefd, getest en bewezen moeten worden.
- ESG: vooroplopen in rapportage
Bedrijven zien zich steeds vaker onderworpen aan ESG-audits en -rapporten en moeten daarom antwoorden geven op de vraag: wat zijn de milieukosten van elk bedrijfsproces?
Nu het iot-netwerk alsmaar groeit wordt deze rapportage ook steeds complexer. Bedrijven zoeken naar manieren om op een gedetailleerdere manier naar hun systemen te kijken om een balans te vinden tussen prestaties en functionele kracht. Monitoring is een waardevolle tool die kan helpen bij het beantwoorden van deze vragen. Het stelt organisaties in staat om precies te begrijpen hoeveel elke bron verbruikt, welke voordelen het oplevert en waar op is te besparen.
Door snapshots van systemen en hervormingspunten te gebruiken, is het voor it-managers nog makkelijker om de CO2-voetafdruk van elk proces inzichtelijk te maken. Monitoring stelt hen in staat om de juiste categorieën voor de gegevensbackup te identificeren en te realiseren dat de juiste meetgegevens in alle gevallen worden toegepast.
- Hoe ‘observability’ de klantervaring verbetert
Veel it-managers gebruiken al voorspellende monitoringsoftware en veel bedrijven zullen dit komend jaar uitbreiden met ‘observability’. Deze methode biedt it-managers de kans dieper in te gaan op de verbindingen tussen systemen en niet alleen bekende problemen te monitoren, maar ook onvoorziene uitdagingen te identificeren.
Martin Hodgson, directeur Noord-Europa bij Paessler AG