It-concern Microsoft en navigatiespecialist TomTom breiden hun samenwerking uit. Tot 2030 levert TomTom kaarten, verkeersinformatie en locatiediensten voor Microsoft Azure Maps, Bing, Microsoft Power BI en Microsoft 365. TomTom neemt op zijn beurt Azure-diensten af van Microsoft.
Microsoft verleent ook licenties aan de nieuwe TomTom Orbis Maps en is begonnen met de wereldwijde uitrol van TomTom’s verkeersdienst op basis van nieuwe kaarten. Volgens de overeenkomst worden TomTom-producten voorzien van ai-toepassingen van Microsoft en zullen de bedrijven gezamenlijk de markt betreden met nieuwe producten voor de automotive-branche, logistiek en mobiliteit.
TomTom en Microsoft werken sinds 2016 samen, waarbij TomTom de Azure Maps-locatieservices van Microsoft levert. In 2019 breidde beide partijen die samenwerking uit naar kaartgegevens en -services voor het zogenoemde first-party aanbod van Microsoft. Ze werken onder meer aan auto-oplossingen, zoals spraakassistenten op basis van generatieve ai en de ontwikkeling van een digitale cockpit. Het gaat ook om infotainmentoplossingen die werken met cloudanalyse op basis van Microsoft-producten.
AWS en Facebook
Eind 2022 richtte TomTom en Microsoft samen met Amazon Web Services (AWS) en Facebook-eigenaar Meta (Facebook) de Overture Maps Foundation op. Zij ontwikkelen samen interoperabele open kaartgegevens die kaartdiensten wereldwijd kunnen versterken door data die uit allerlei bronnen beschikbaar zijn en op slimme wijze zijn te koppelen. Dat moet leiden tot snellere innovatie.
Verlies
TomTom dat vandaag ook halfjaarcijfers publiceerde, verwacht dat de jaaromzet tussen de 570 miljoen en 610 miljoen euro uitkomt. Dat is lager dan eerdere verwachtingen. Volgens de navigatie-aanbieder trapt de automobielindustrie momenteel op de rem door lagere productievolumes en vertragingen van de introductie van nieuwe modellen.
De omzet van TomTom daalde in het tweede kwartaal met drie procent naar 152 miljoen euro. Het bedrijf, dat onder meer navigatiesystemen levert aan Volkswagen en Toyota, boekte een nettoverlies van 2,3 miljoen tegen een verlies van 4,5 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar.