BLOG – Retailers moeten eventgestuurde architectuur (eda) gebruiken om essentiële gegevens snel en op schaal in al hun ecosystemen te koppelen. Alleen dan vinden ze de oplossing voor broodnodige rapportages over milieu-, sociale en governance-aspecten (ESG).
Hieronder drie dilemma’s gevolgd door een antwoord.
- Lege voertuigen – optimalisatie van transport en emissies tijdens elke rit
Bij transport in de retailsector geldt dat elke vrachtwagen die leeg of gedeeltelijk gevuld via de bezorgroute naar de basis terugkeert en ritten met een beperkte hoeveelheid vracht maakt, bijdraagt aan milieu-inefficiëntie. Van deze ‘lege’ ritten is vastgelegd dat ze maar liefst afstanden van zo’n 34 miljard kilometer beslaan, aldus gegevens van de Europese Commissie.
Vanuit een onmiddellijk perspectief: sensoren op vrachtwagens kunnen brandstof en a/c-emissies monitoren. De gegevens worden dan naar de cloud geüpload. Via eda verbonden apps controleren en analyseren die gegevens vervolgens om chauffeurs in realtime de ‘groenste route’ te bieden. Dit vermindert niet alleen uitstoot, maar ook de noodzaak om de a/c uit te schakelen, wat heeft bijgedragen aan voedselverspilling.
Betere controle over planning en benodigde voorraad
Door tijdens al hun bezorgactiviteiten events te activeren, kunnen retailers in realtime elke vrachtwagen bekijken, houden ze zicht op de distributie van een wereldwijde toeleveringsketen, zoals beschikbaarheid van voorraad in andere regio’s, en kunnen ze alternatieve scenario’s modelleren om orders uit te voeren via andere haalbare routes of bezorgmechanismen.
Dit vermogen om de route onderweg te veranderen, is een missend onderdeel om aan ESG en de verwachtingen van de klant te voldoen. Eda ondersteunt activiteiten, zodat retailers optimaal gebruik kunnen maken van actuele gegevens om verstandige planningsbeslissingen te nemen en veel sneller op veranderingen in vraag/aanbod te reageren.
- Beheersing van voedselverspilling – binnen en buiten de winkel
Het is belangrijk om verspilling onder controle te houden. De invoering van e-prijskaartjes heeft het levensmiddelenwinkels mogelijk gemaakt inventaris te monitoren en prijzen van partijen voorraad tussentijds aan te passen om omzet te optimaliseren en de waarschijnlijkheid van voedselverspilling van producten in de schappen of op toonbanken te beperken.
Maar het controleren van voorraad in ‘partijen’ beperkt de mogelijkheid om actie te nemen. Dus, wat als we op het precieze artikelniveau zouden kunnen monitoren? Radio frequency identification (rfid) is in de laatste jaren verder ontwikkeld en tegenwoordig kunnen deze chips meer granulaire gegevens over het artikel verstrekken: wanneer het is verstuurd en ontvangen, wanneer het in het schap wordt gezet, hoelang het onder warmtelampen heeft gelegen, enz. Deze informatie biedt levensmiddelenretailers een schat aan realtime-gegevens die, als ze goed worden verzameld, het verspillen van voorraad zo goed mogelijk kunnen beperken met maatregelen zoals getimede prijsverlagingen.
Overbevoorrading aan de bron aanpakken
Vanuit het perspectief van een bredere toeleveringsketen en breder voorraadbeheer kan toegang tot realtime granulaire gegevens ook helpen om verkoop- en voorraadpatronen te analyseren teneinde te optimaliseren wanneer en hoeveel er besteld moet worden, en te garanderen dat de winkel over de juiste hoeveelheid beschikt om aan de behoeften van klanten te voldoen. Zo kan de verkoop van appels in het najaar opeens fors stijgen, maar instorten aan het begin van de winter. Het overeenkomstig aanpassen van bestelpatronen helpt voedselverspilling in winkels te voorkomen. Dit werkt ook hoger in de toeleveringsketen, waarbij deze inzichten worden teruggevoerd naar leveranciers om te helpen bij de optimalisatie van de productie.
- Groenere winkelpanden – actie is nu nodig
Gezien hun grote fysieke voetafdruk zijn er vanuit het perspectief van energie en nutsvoorzieningen direct mogelijkheden om uitstoot in de winkels zelf te beperken. Volgens McKinsey moeten retailers om emissies te verlagen, trachten de energiebesparing van winkels te verbeteren met ledverlichting, efficiëntere motors voor verwarming, ventilatie en airconditioning, warmtepompen, lokale opwekking van zonne-energie en opslag van energie in batterijen.
Visie voor de toekomst
Op dit moment kunnen winkels dit niet op een granulair niveau doen. In de toekomst zien we een wereld waarin u preventief het ‘klimaat’ van een winkel kunt aanpassen op basis van het weer, klantenverkeer en andere factoren om zodoende emissies laag te houden en de koolstofvoetafdruk te minimaliseren.
Conclusie
Door informatie geboden inzichten kunnen op de langere termijn helpen bij het monitoren van de totale gezondheid van een gebouw en een score geven aan realtime emissies ten opzichte van doelen/projecties, waardoor retailers in staat worden gesteld aanpassingen aan te brengen en actie te ondernemen op basis van datagestuurde inzichten. Eda speelt hierbij een gewichtige rol: het koppelt events om de gegevensinzichten te leveren die nodig zijn om deze granulaire prestaties te tracken.
Ush Shukla is distinguished engineer bij Solace
Wat betreft de pogingen van Brusselse beleidsmakers om de kool en de geit proberen te sparen met het idee dat je een economische groei los kunt koppelen van het gebruik van fossiele brandstoffen getuigen ambities niet van economische realiteitszin. Maar het is mooi dat er steeds meer aandacht komt voor logistiek want economische groei en welvaart handhaven of bevorderen zonder een negatieve impact op het klimaat is simpelweg onmogelijk door de donkere wolken van de cloud. Want Batavus Droogstoppel vergeet dat je EDA niet los kunt zien van een connected world waarin gegevensbescherming en privacy binnen het ESG rapportagekader een grotere rol gaan spelen.
Zo heeft de Europese Commissie bezwaren geuit over het gebruik van Amerikaanse cloudservices voor IoT-toepassingen, met name vanwege zorgen over gegevensbescherming, privacy, en soevereiniteit van data. Wij van WC-eend adviseren dan ook om eerst even de kleine lettertjes te lezen voordat de grootgrutters in data een Trojaans paard naar binnen dragen met EDA. Verder gaan de olifantenpaadjes van grijze import om allerlei wet- en regelgeving waardoor het modelleren van alternatieve scenario’s om orders uit te voeren via andere routes alleen kan als er al een geplaveide weg ligt. En zelfs de garantie tot de voordeur met FMCG kent door statiegeld retourstromen die ze in Amerika niet kennen. Maar zoals gezegd is het mooi dat er aandacht is voor de logistiek want software valt niet van de vrachtwagen.