Hoewel een proef op Schiphol en de luchthaven van Montreal redelijk succesvol verliep, blijft de Digital Travel Credential (DTC) voorlopig toekomstmuziek. Dit digitale reisbescheiden moeten het passeren van grenzen en het boarden efficiënter laten verlopen.
Volgens het AD waren Nederlandse, Belgische en Canadese reizigers die tussen Schiphol en Montreal (en vice versa) vlogen en het digitaal app-paspoort vrijwillig gebruikten, gemiddeld twee keer zo snel in het vliegtuig. Ook de Marechaussee die paspoorten moest controleren, werd erdoor ontlast. Technisch verliep de pilot met een digitaal app-paspoort, de eerste ter wereld in zijn soort, redelijk goed, maar er kwamen nog wel kinderziekten aan het licht
Van de 1.500 reizigers die de paspoort-app downloaden, kwam slechts de helft (763) daadwerkelijk tot een digipas. Vaak lukte het de deelnemers niet een DTC te creëren. Via een speciaal ontwikkelde applicatie moesten ze de chip van het paspoort op de smartphone uitlezen. Maar de chip reageerde niet goed. Het scannen moest gemiddeld 2,5 keer worden gedaan. Ook het maken van een selfie leverde problemen op, evenals een filmpje om aan te tonen dat de betreffende persoon nog in leven was. Tijdens de proef werd één foutieve digipas onderschept.
Look-a-like-fraude
In antwoorden op Kamervragen stelt het (vorige) kabinet dat look-a-like-fraude niet helemaal valt uit te sluiten, net als bij het gebruik van fysieke documenten. Binnen de pilot is voor de gezichtsvergelijking een modern, hoogwaardig algoritme gebruikt. Daarbij zijn anti-fraudetechnieken zoals ‘liveness detection’ toegepast om te voorkomen dat vervalsingen of manipulaties met foto’s worden aanvaard, zoals deepfakes.
Internationaal is er veel aandacht geweest voor de Nederlands-Canadese pilot. De Europese Commissie zal later dit jaar een voorstel doen inzake een DTC-verordening. De DTC kan als vervolgstap gezien worden. Ex-staatssecretaris Eric van der Burg (BZK), meent dat deze stap gezien het mondiaal toenemend aantal reizigers, de druk op de arbeidsmarkt en verwachtingen van reizigers ook nodig is. ‘In Nederland, maar ook daarbuiten.’
Burgerluchtvaart
DTC is ontwikkeld in de context van de burgerluchtvaart en uitsluitend bedoeld om het reizen gemakkelijker te maken. Het Europese Raamwerk voor Digitale Identiteit (EDI) staat hier los van. Wel kunnen beide trajecten elkaar aanvullen. De DTC is een mondiale ontwikkeling, die ook buiten Europa moet werken. Bovendien moet DTC rekening houden met de standaarden en systemen van bestaande grensovergangen. Het is niet ondenkbaar dat in een later stadium de DTC ook opgeslagen wordt in een EDI-wallet.
De Europese Commissie komt naar verwachting dit jaar met een verordening inzake een digitaal reisdocument en het faciliteren van reizigers. Het gaat daarbij om het overschrijden van de Europese buitengrenzen. De Commissie heeft aangegeven waarschijnlijk voor te stellen dat gebruik van de DTC ter overschrijding van de Europese buitengrenzen op vrijwillige basis zal zijn.