Adobe heeft Carl Maas aangesteld als de nieuwe managing director voor de Benelux. Maas, eerder werkzaam bij onder meer Celonis, Microsoft en Salesforce, krijgt als taak om de bedrijfsactiviteiten in de Benelux uit te breiden en een sterke groei in alle segmenten te realiseren.
De Nederlander gaat rapporteren aan Christian Duprat, die de activiteiten van Adobe in West-Europa leidt. Een belangrijk onderdeel van zijn werk gaat zitten in het vergroten van de regionale omzet uit de Adobe Experience Cloud. Dit platform biedt bedrijven tools voor data-analyse, klantprofielen, contentbeheer, en personalisatie van marketingcampagnes.
Adobe ligt de afgelopen tijd onder vuur. Zo loopt er in Amerika een rechtszaak over ondoorzichtige tarieven en lastige opzegprocedures. Bij de aankoop van een licentie zou de webshop standaard zodanig zijn ingesteld dat consumenten wel per maand betalen, maar dat niet duidelijk is dat ze er een jaar aan vastzitten. Tussentijds opzeggen kan alleen door de resterende maanden te voldoen. Ook was er online ophef over aangepaste voorwaarden. Hieruit concludeerden veel mensen dat Adobe het werk van abonnees kan gebruiken voor training van zijn ai-model Firefly. Het bedrijf kwam relatief laat met een ontkenning.
Eind vorig jaar beschuldigde Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) Adobe ervan de gegevens van miljoenen Nederlandse internetgebruikers wederrechtelijk met andere bedrijven te delen. De organisatie eiste bij de rechtbank dat Adobe stopt met het verzamelen van persoonsgegevens via trackingcookies en via software in mobiele apps.