Shared Service Center (SSC-ICT) huurt de komende vier jaar naar schatting voor 270 miljoen euro ict’ers in. Daarvoor gaat het onderdeel van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), na een aanbesteding, in zee met zeven opdrachtnemers: BlueTrail/Quest4, HeadFirst, Linkit/Divetro, Cimsolutions/Brunel/SLTN, SynProfs, Cegeka en Ukomst.
SSC-ICT bedient zeven ministeries via drie businessunits: IT Standaard Services, IT Applicatie Services (BAS) en IT Infrastructuur Services. Hoewel de overheidsclub uit Den Haag zo’n 1.300 medewerkers telt, is er de komende jaren behoefte aan extra mankracht met kennis van onder andere NetApp, Cisco, FileNet, SAP, IBM, VMware en Linux. Dat moet worden ingehuurd. Het centrum stelde hier vorig jaar al over dat externe expertise blijvend noodzakelijk zal zijn. De vraag naar specialistische ict-kennis is groot terwijl het aanbod van ict-personeel op de arbeidsmarkt daalt. Met deze invulling, zowel op kwantitatief als op kwalitatief niveau, wil SSC-ICT de continuïteit van de dienstverlening waarborgen.
Stuk lager
Bij de vorige it-inhuuraanbesteding in 2020 lag de totale geraamde waarde voor vier jaar een stuk lager: 155 miljoen euro tegenover 270 miljoen nu. SSC-ICT gunt het contract aan Cimsolutions, HeadFirst, Itaq, Linkit, Ordina en De Staffing Groep.
Adviesbureau AbdTopconsult waarschuwde recent dat ict’ers door het Rijk veel te makkelijk worden ingehuurd. Daardoor worden overheidsinstanties te afhankelijk worden van deze krachten. Er bestaat zelfs de dreiging dat ze ‘uiteenvallen’ door externen. Het Rijk zit met het huidige inhuurpercentage in de gevarenzone. Liefst 42 procent van de totale inhuur is ict-gerelateerd.
wat een heerlijk nieuws voor de belanghebbenden in de resultaatvermijdende ict-industrie (uurtje factuurtje)
wat een treurig nieuws voor de belastingbetaler
Verwijzingen naar eigen opinies gaan om een echokamer want er is een openbaar rapport over kosten en baten van SSC-ICT waarin ambtelijk jargon over rechtmatigheidsfouten in alle inhuur door ‘openeindeformulering’ interessant is. Volgens audit is er in 2023 een verbetering van bijna €10 miljoen behaald t.o.v. 2022 maar boekhoudkundig is het een nietszeggend cijfer als het om een pragmatisch maar niet rechtmatig kiezen voor specialistische kennis gaat om zo gebruikelijke silo’s van leveranciers in stand te houden. Naast een stijgende post aan inhuur zullen tenslotte ook de kosten van inkoop toenemen want de inschrijvers slijpen juridisch hun potloden als het gaat om dit soort lucratieve contracten. Verder zal telkens opnieuw het wiel uitvinden ook geen verbetering zijn.
Want er lijkt geen voortgang geboekt te zijn op het proces van configuratiemanagement, het financiële risico hiervan is verwaarloosbaar t.o.v. het afbreukrisico als nog altijd 50% van de IT middelen buiten controle van SSC-ICT valt. Dit kan een erfenis zijn van de Rutte doctrine want het fenomeen van ‘schaduw IT’ beperkt zich niet tot een eigenaarschap van de devices. Hierdoor begrijp ik het zenuwachtige gedraai van architecten want volgende audit moet er gerapporteerd worden over de voortgang in maatregelen aangaande het klimaat wat me onmogelijk lijkt als je niet eens weet welke assets je allemaal hebt.
Voor wie ook nog weleens een ‘handleiding’ leest:
https://open.overheid.nl/documenten/405499d1-b825-4f78-908c-fca6d55d5297/file