Genomineerden Computable Awards 2024, categorie Customer Experience
Ict-vaktitel Computable heeft tien nominaties uitgedeeld binnen de Computable Awards 2024 in de categorie Customer Experience. Het gaat om oplossingen of initiatieven bij/van Buckaroo, CitizenM, CZAV, Olympia, Payhawk, Prijsvrij Vakanties, provincie Noord-Brabant, SAS, ServiceNow en Snakeware. De winnaar maken we bekend tijdens een spectaculaire show op 27 november.
Dertien Computable-experts hebben de 37 voordrachten in de categorie Customer Experience digitaal beoordeeld. Hun mening vormde de basis waaraan de hoofdjury van de Computable Awards 2024 wegingen toekende om zo de tien genomineerden te bepalen. Dit juryteam bestaat uit Stijn Grove, Ruud Mulder, Reza Sarshar, Fred Streefland, Richard Turk, Anouk Vos en Jasper Wognum. De voordrachten zijn getoetst op klantdefinitie, klantgerichtheid, klantinnovatie en klantloyaliteit. De hoofdjury kende aan deze vier onderdelen wegingen toe van respectievelijk 20, 30, 26 en 24 (100 totaal).
De tien genomineerden in de categorie Customer Experience zijn (klap open voor onderbouwing):
ABN Amro en Buckaroo
ABN Amro en Buckaroo gaan exclusief samenwerken op het gebied van betaaldiensten voor winkeliers. Winkeliers spelen een grote rol in de Nederlandse maatschappij waarvoor veilige, eenvoudige en vernieuwende betaaloplossingen cruciaal zijn. Door krachten te bundelen, bedienen ABN Amro en Buckaroo deze klantgroep nog beter met zowel bankexpertise als innovatieve betaaloplossingen. Bovendien versterken beide partijen hiermee hun positie op het gebied van betaaldienstverlening. Als onderdeel van de nieuwe samenwerking neemt Buckaroo alle pintransacties van ABN AMRO-klanten gefaseerd over.
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie Customer Experience van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers is genomineerd.
Wegingen (totaal 100)
20 (Klantdefinitie)
30 (Klantgerichtheid)
26 (Klantinnovatie)
24 (Klantloyaliteit)
Eindcijfer ABN Amro en Buckaroo: 7,00
AI Lighthouse (ServiceNow, Nvidia en Accenture)
ServiceNow, Nvidia en Accenture hebben AI Lighthouse op de markt gebracht, een programma dat ontworpen is om de ontwikkeling en toepassing van generatieve ai-mogelijkheden in bedrijven te versnellen. AI Lighthouse bouwt voort op de bestaande samenwerking tussen de partijen en helpt klanten in verschillende sectoren bij het ontwerpen, ontwikkelen en implementeren van nieuwe generatieve ai use cases. AI Lighthouse brengt het enterprise automation platform van ServiceNow, ai supercomputing en software van Nvidia en de ai-transformatieservices van Accenture samen. Klanten kunnen als ontwerppartners samenwerken aan de ontwikkeling van grote ai-taalmodellen.
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie Customer Experience van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers is genomineerd.
Wegingen (totaal 100)
20 (Klantdefinitie)
30 (Klantgerichtheid)
26 (Klantinnovatie)
24 (Klantloyaliteit)
Eindcijfer AI Lighthouse (ServiceNow, Nvidia en Accenture): 7,64
AI, ML en data-science in hotelkamer (CitizenM en Juniper Networks)
CitizenM implementeerde Junipers volledige stack van AI-Native Networking- en Connected Security-oplossingen. Onder andere Junipers Wireless Assurance, Wireless AP’s, EX Series Switches en SRX Next Generation Firewalls zijn uitgerold op een aantal van zijn belangrijkste hotellocaties om gasten een optimale en veilige ervaring te bieden en de werkzaamheden voor het it-team te vereenvoudigen. Aangedreven door Juniper Mist AI gebruikt het netwerk een combinatie van ai, ml en data-science-technieken om het netwerk proactief aan te sturen en potentiële problemen te elimineren, voordat gebruikers problemen ervaren.
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie Customer Experience van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers is genomineerd.
Wegingen (totaal 100)
20 (Klantdefinitie)
30 (Klantgerichtheid)
26 (Klantinnovatie)
24 (Klantloyaliteit)
Eindcijfer AI, ML en data science in hotelkamer (citizenM en Juniper Networks): 7,00
Digitale assistent (Prijsvrij Vakanties en DGTL Assist)
DGTL Assist, leverancier van AI-technologie voor klantenservice, heeft recentelijk zijn telefonieoplossing uitgerold bij Prijsvrij Vakanties. Deze implementatie is gericht op het verbeteren van de telefonische bereikbaarheid en efficiëntie van de klantenservice, vooral tijdens de drukke seizoenspieken in de reisbranche. Prijsvrij Vakanties stond voor de uitdaging om een oplossing te vinden die flexibel genoeg was om de grote schommelingen in het aantal klantoproepen door het jaar heen op te vangen. Het zocht naar een manier om onze klanttevredenheid te verhogen zonder de personeelskosten aanzienlijk te moeten verhogen.
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie Customer Experience van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers is genomineerd.
Wegingen (totaal 100)
20 (Klantdefinitie)
30 (Klantgerichtheid)
26 (Klantinnovatie)
24 (Klantloyaliteit)
Eindcijfer Digitale assistent (Prijsvrij Vakanties en DGTL Assist): 7,00
Dynamics 365 FO meets Power Platform (CZAV, Cegeka en Microsoft)
CZAV was voorheen afhankelijk van een AS400-systeem, wat hun vermogen om klanten, zoals telers en leveranciers, effectief te bedienen naar de toekomst toe zou gaan belemmeren in de gekozen strategie. Na een zorgvuldig selectieproces migreerde CZAV naar het Dynamics 365-platform, met Finance & Operations (F&O), Sales en Marketing, om hun essentiële processen te ondersteunen. Door over te stappen naar het Dynamics-platform migreerde CZAV naar de Microsoft-cloud, waardoor een ecosysteem ontstond dat de focus legde op het realiseren van bedrijfsprocessen en inrichtingen. Het advies van Cegeka resulteerde in toekomstbestendige en innovatieve oplossingen.
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie Customer Experience van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers is genomineerd.
Wegingen (totaal 100)
20 (Klantdefinitie)
30 (Klantgerichtheid)
26 (Klantinnovatie)
24 (Klantloyaliteit)
Eindcijfer Dynamics 365 FO meets Power Platform (CZAV, Cegeka en Microsoft): 7,15
Payhawk
Payhawk is een efficiënt uitgavenbeheerplatform dat realtime inzicht en controle biedt over operationele uitgaven en handmatig werk tot 50 procent vermindert. Met methodologieën zoals het in kaart brengen van de customer journey (klantreis) en service design thinking analyseert het voortdurend nauwgezet de ervaringen van gebruikers om verbetering en innovatie mogelijk te maken. Door het omarmen van klantgerichte initiatieven in alle activiteiten, zorgt het ervoor dat gebruikers optimaal worden bediend en hun loyaliteit wordt versterkt, waardoor Payhawk als een vertrouwde partner in financieel beheer wordt gezien.
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie Customer Experience van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers is genomineerd.
Wegingen (totaal 100)
20 (Klantdefinitie)
30 (Klantgerichtheid)
26 (Klantinnovatie)
24 (Klantloyaliteit)
Eindcijfer Payhawk: 8,04
SAS
SAS zet zich in voor het optimaliseren van de customer experience. Het past zich aan aan de voortdurende evolutie van digitale marketing, de integratie van geavanceerde technologieën zoals generatieve ai en de uitdagingen van data-integratie in diverse sectoren. Op die manier draagt SAS precies bij aan de verbetering van klantbeleving met analytics en artificial intelligence. SAS richt zich op een breed scala aan softwareproducten, waarbij de kern draait om analytics en ai. Het richt zich op software die marketingprocessen verbetert, met een focus op customer experience (CX). Zo werkt het voor grote bedrijven zoals ING Bank, InShared, KNVB en Albert Heijn.
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie Customer Experience van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers is genomineerd.
Wegingen (totaal 100)
20 (Klantdefinitie)
30 (Klantgerichtheid)
26 (Klantinnovatie)
24 (Klantloyaliteit)
Eindcijfer SAS: 7,23
Selfservice-app (Olympia)
‘Olympia in je broekzak’. Dat is de kernboodschap waar de app voor ontwikkeld is. Het ondersteunt de volledige klantreis van een kandidaat. Van oriënteren op werk en zelfontwikkeling om de kans op werk te vergroten tot selfservice voor administratie. Olympia’s app streefde naar lagere wervingskosten, hogere productiviteit op vestigingen en verhoogde retentie van flexkrachten. Het ontwikkelproces legde de nadruk op gebruikersbetrokkenheid en een mobiele eerste benadering, met pijlers zoals het ontdekken van vaardigheden, het vinden van betekenisvol werk, ontwikkelingsmogelijkheden en het anticiperen op behoeften.
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie Customer Experience van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers is genomineerd.
Wegingen (totaal 100)
20 (Klantdefinitie)
30 (Klantgerichtheid)
26 (Klantinnovatie)
24 (Klantloyaliteit)
Eindcijfer Selfservice-app (Olympia): 7,45
Snakeware
Digital agency Snakeware stelt de klantreis centraal in de strategie. Ook bij de digitale transformatie van DekaMarkt, Dirk, Poiesz Supermarkten en Vomar. Hier ontstaat een wereld waar online en offline moeiteloos samensmelten, klantinteracties vloeiend zijn en tastbare resultaten hand in hand gaan met digitale innovatie. Het succesverhaal begint bij het inspireren en activeren van mensen en omvat het bouwen van relevante, digitale platformen en om merkpropositie, omzet en klantretentie te versterken. De aanpak bij de supermarktketens rust op data en digitale marketing, resulterend in klantgerichte oplossingen die de bedrijfsvoering verbeteren.
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie Customer Experience van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers is genomineerd.
Wegingen (totaal 100)
20 (Klantdefinitie)
30 (Klantgerichtheid)
26 (Klantinnovatie)
24 (Klantloyaliteit)
Eindcijfer Snakeware: 7,17
Virtuele collega Sammie (provincie Noord-Brabant)
In de provincie Noord-Brabant proberen ze een virtuele collega uit op een onderwerp waarover ze heel veel data hebben: stikstof. Ai-toepassing Sammie wordt getraind op de eigen systemen en data, draait lokaal en doet aan bronvermelding. Omdat alle bronnen al bij elkaar stonden, was de volgende stap snel gemaakt. Sammie draait lokaal bij de eigen organisatie en is dus niet verbonden met het wereldwijde internet. Desondanks gaf de chatbot in eerste instantie ook antwoord op vragen over andere onderwerpen dan stikstof. Sammie mag zich nu niet bemoeien met zaken waar hij geen verstand van heeft. Dat antwoordt hij nu dan ook.
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie Customer Experience van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers is genomineerd.
Wegingen (totaal 100)
20 (Klantdefinitie)
30 (Klantgerichtheid)
26 (Klantinnovatie)
24 (Klantloyaliteit)
Eindcijfer Virtuele collega Sammie (Provincie Noord-Brabant): 7,78
Stemmen
Op 1 juli start voor de markt het stemproces voor de Computable Awards 2024. Publieksstemming bepaalt voor vijftig procent de winnaar. Ook buigen de betrokken juryleden zich over de genomineerden per categorie, een gemiddeld oordeel dat ook voor de helft de winnaar bepaalt.
Op 27 november worden per categorie de winnaars aangewezen. Dit gaan we doen in De Polar bij Jaarbeurs in Utrecht. Het thema van de avond wordt ‘Faster, Higher, Stronger’ en worden gelinkt aan de Olympische Spelen die deze zomer plaatsvinden in Parijs. De Olympische gedachte wordt doorgetrokken naar de Computable Awards 2024, de genomineerden in iedere categorie zijn de toppers van de Nederlandse ict-markt. In de maand juni worden in totaal in zeventien categorieën genomineerden bekend gemaakt.
Partner worden van de Computable Awards 2024?
Wilt u partner worden van de Computable Awards 2024, het belangrijkste, jaarlijkse festijn in de Nederlandse ict-markt? Verbind dan uw naam aan dit evenement en maak de spectaculaire uitreiking op 27 november van dichtbij mee!