De streepjescode, ook wel barcode genoemd, bestaat vandaag vijftig jaar. Albert Heijn zegt met trots stil te staan bij deze baanbrekende technologie want, zo claimt het supermarktconcern, Albert Heijn in eigen persoon introduceerde deze code in Nederland.
Albert Heijn ontdekte in 1973 de streepjescode op een congres in Boston. Hij werd direct enthousiast over de potentie van deze innovatie voor winkels. Vervolgens introduceerde Albert Heijn in 1977 als eerste supermarkt de streepjescode in Nederland, in een winkel in Heemskerk.
Een streepjescode is een code die bestaat uit een patroon van streepjes en spaties die informatie vertegenwoordigen. De code was een belangrijke innovatie in de detailhandel. Om de acceptatie te bevorderen, richtten Nederlandse fabrikanten en kruideniers in 1977 samen de Stichting Uniforme Artikel Codering op. Dit is de voorloper van de barcodestandaard(organisatie) GS1 Nederland. Albert Heijn was de eerste voorzitter. De introductie van de streepjescode was een antwoord op de groeiende behoefte aan efficiëntie en klantgemak. Een nieuwe technologie en een belangrijke mijlpaal voor Albert Heijn en voor de gehele detailhandel in Nederland.
Vandaag de dag is de streepjescode niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Toch verdwijnt de barcode van het toneel en wel eind 2027: dan zijn normaliter alle streepjescodes vervangen door qr-codes. Volgens GS1 is de barcode aan het eind van zijn houdbaarheidsdatum en vraagt de markt om veel meer dan alleen de identificatie van het product. Met qr-codes kunnen retailers en producenten bijvoorbeeld informatie over hun producten eenvoudig online beschikbaar stellen.