De snelste commerciële variant van glasvezel wint gaandeweg terrein. In het eerste kwartaal van 2024 kozen ongeveer 380.000 huishoudens voor glasvezel met een snelheid van 1 Gigabit en meer. Dat is bijna een verdubbeling vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder toen 200.000 huishoudens de snelste variant hadden. Vergeleken met het vierde kwartaal van 2023 bedroeg de groei 90.000.
Dat meldt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) in de nieuwe Telecommonitor. De groei van glasvezel zet in Nederland door. In het eerste kwartaal van dit jaar zijn er zo’n 250.000 nieuwe glasvezelverbindingen bij gekomen. Er werd dus flink gegraven. In totaal hebben nu ruim 7,38 miljoen huishoudens een glasvezelnetwerk voor de deur. Ruim een derde daarvan (2,92 miljoen) heeft ook daadwerkelijk een abonnement. In het laatste kwartaal van 2023 hadden 2,8 miljoen huishoudens een actief abonnement. Dit betekent een groei van 3,5 procent.
De uitrol van glasvezel blijft in sommige delen van het land wel achter. In een aantal delen van Groningen, Noord-Holland, Zuid-Holland, Zeeland en Limburg is er minder glasvezel beschikbaar dan elders in het land, zo blijkt uit de glasvezelkaart. Het aantal huishoudens dat diensten afneemt via coax- of koperverbinding neemt verder af. Met name die laatstgenoemde laat een sterke daling zien.
De combinatie van een bundel met drie vaste diensten (internet, televisie en telefonie) bij dezelfde aanbieder verliest aan populariteit; liever kiezen huishoudens voor een bundel met twee vaste diensten. De monitor laat een toename zien van 2,8 procent ten opzichte van het vorige kwartaal. Dit komt ten dele doordat huishoudens die een bundel met drie diensten hadden vaste telefonie hebben laten vallen. Maar ook nieuwe klanten nemen vaker alleen internet en televisie af. Ook valt het op dat consumenten steeds vaker een vast abonnement afsluiten in combinatie met mobiel. Consumenten krijgen hiervoor vaak korting op hun vaste contract en/of extra data voor hun mobiele telefoon. Bundels met vast en mobiel zijn dit kwartaal met 0,3 procent gestegen naar 3,65 miljoen abonnementen.