Wees niet te geobsedeerd met ai-modellen. In plaats daarvan is het beter na te denken over de vraag wat ai als een platform (ai-as-a-platform) voor je organisatie kan betekenen. Aldus Adir Ron, cto team lead bij Microsoft for Startups, afgelopen vrijdag tijdens The Next Web (TNW) in Zaanstad. Hij roept het bedrijfsleven op om de aandacht te richten op de zakelijke toepassingen die met ai mogelijk zijn.
Vooral voor startups en ontwikkelaars ontstaan geweldige kansen, net als destijds in de begindagen van cloud computing, mobile tech en sociale netwerken. Maar volgens Ron is het bijna ondoenlijk om de ontwikkelingen op gebied van ai-modellen bij te houden. De wereld houdt niet op bij ChatGPT, Gemini of Claude. Epochai.org telt alleen al op gebied van machine learning meer dan achthonderd belangrijke modellen, terwijl er wekelijks nieuwe modellen bijkomen. Bovendien volgen per model de versies elkaar in een hoog tempo op.
Ron ziet dat GPT-1 nauwelijks meer te vergelijken is met opvolgers als GPT-4. Het eerste grote taalmodel van OpenAI (juni 2018) is behoorlijk verouderd. Behalve deze ‘foundation models’ bestaan er nog talloze gespecialiseerde modellen voor specifieke taken zoals beeldherkenning. Daarnaast groeit het aantal opensourcemodellen. Ron: ‘Deze snelle groei blijft doorgaan. In 2025 wordt alles nog beter, sneller en goedkoper.’ Daarom heeft het weinig zin om deze ontwikkelingen op de voet te volgen. Beter is het om voort te bouwen op de ai-platforms die vooraanstaande leveranciers als SAP, Salesforce en ook Microsoft hebben gelanceerd. Ron: ‘Ai kan veel meer dan het samenvatten van teksten. Het is mogelijk je hele bedrijfsvoering te verbeteren en nieuwe producten erop te baseren.’
Features
Ai-assistenten vereenvoudigen de gebruikerservaring van het dagelijkse werk en medewerkers kunnen bepaalde taken makkelijker aan. Ron adviseert organisaties niet steeds nieuwe features toe te voegen maar de adoptie van applicaties met behulp van ai-assistenten te verbeteren. Microsoft heeft dat zelf ook gedaan. Het blijkt weinig zinvol om in nieuwe features te investeren als die toch niet worden gebruikt. Ron noemt als voorbeeld Excel. Slechts een half procent van de gebruikers benut nieuwe features in Excel. Met ai-assistenten ontdek je die mogelijkheden veel sneller en stijgt het gebruik.
Ai-assistenten hebben het voordeel van één universele interface die bovendien natuurlijker werkt. Ze helpen met complexe cognitieve taken. Bovendien herinneren ze zich wat je eerder hebt gedaan en doorzien de context. Derde pluspunt is dat ze goed kunnen redeneren en rekening houden met je volgende stappen. ‘Ze kunnen als het ware plannen.’