Plannen tot samenwerking reiken ver
Microsoft gaat Feyenoord als technologiepartner commercieel en maatschappelijk verder helpen. Deze samenwerking gaat ver, aldus Ruud van der Knaap, commercieel directeur van Feyenoord. Na Real Madrid is de Rotterdamse club de tweede voetbalvereniging ter wereld die nauwe banden met ‘s werelds grootste softwarebedrijf aanknoopt. De club uit de Maasstad kan ook een voorbeeld nemen aan de succesvolle samenwerking tussen FC Bayern München en softwareconcern SAP.
Ruud van der Knaap licht aan Computable de plannen toe. En die blijken veelomvattend. Het partnerschap omvat ook maatschappelijke activiteiten op het snijvlak van digitaal onderwijs, nieuwe technologie en voetbal.
Samen met de gemeente gaat de Feyenoord Foundation in Rotterdam-Zuid een zogenoemde Dreamspace inrichten; een klaslokaal waar vele duizenden kinderen van basisscholen de digitale wereld kunnen ontdekken. Een extra stimulans krijgt Club 1908, een programma dat ten doel heeft om kinderen klaar te stomen voor de banen van de toekomst, vooral in de techniek en ict. Het programma richt zich op kinderen van alle niveaus.
Ook wordt aansluiting gezocht bij het Stem-onderwijs dat staat voor Science, Technology, Engineering en Mathematics. In plaats van droge theorie moedigt dit soort onderwijs aan om via experimenten en projecten te leren. Van der Knaap: ‘Kinderen worden in aanraking gebracht met de mogelijkheden van programmeren, computers en de digitale wereld.’
Vrouwenteam
De tweede pilaar onder het partnerschap met Feyenoord wordt diversiteit en inclusiviteit, doelen waarmee Microsoft zich graag afficheert. Van der Knaap: ‘We willen het vrouwenvoetbal verder professionaliseren. Microsoft wordt evenementen-partner. Het eerste vrouwenteam kan daardoor vaker in de Kuip spelen.’
Het derde en zeker niet minst belangrijke onderdeel van de samenwerking is dat Feyenoord toegang krijgt tot Microsofts wereldwijde netwerk van business partners. Van der Knaap: ‘Dit leidt ertoe dat we een eigen digitale koers kunnen blijven voeren met best-of-breed technologie.’
De commercieel directeur van Feyenoord raakte een half jaar geleden in contact met Microsoft. De komende maanden zal verdere invulling worden gegeven aan de samenwerking, met name als het gaat om optimalisering van bedrijfsprocessen. Te denken valt aan ticketing, toegangscontrole en financiële zaken.
Voetbal-analytics
Van der Knaap sluit niet uit dat ook voetbaltechnische zaken hieronder gaan vallen. Het gebruik van data en tools voor analytics is enorm in ontwikkeling. Op gebied van streaming heeft de ploeg uit de Kuip al de nodige stappen gezet. Zo zijn bij wedstrijden via het videokanaal al alle acties van één specifieke speler te volgen. Van der Knaap ziet ook meer toepassingen van artificial intelligence (ai) in het verschiet. Trainers en hun staf kunnen straks veel sneller door de videobeelden gaan.
De samenwerking biedt ook mogelijkheden meer met de fanbase te doen. Feyenoord kent vijf miljoen volgers, 1,2 miljoen geregistreerde fans en zo’n honderdduizend leden. Microsoft beschikt over technische expertise om de groeiende fanbase van de club beter online te bedienen. Dankzij het it-concern slaagde Real Madrid er bijvoorbeeld in digitaal te transformeren en zijn fans meer bij de club te betrekken. Feyenoord kan dezelfde weg opgaan.
Bayern München
Voorbeeld van een succesvolle samenwerking op dit gebied is die tussen FC Bayern München en SAP. De Duitse Rekordmeister heeft al tien jaar de enterprise resource planning (erp)-leverancier als partner. Met 360.000 clubleden groeide Bayern uit tot de grootste sportclub ter wereld, aldus Stefan Mennerich, directeur media en communicatie van Bayern München, vorige week tijdens het SAP Sapphire evenement in Barcelona.
De fanbase van de Duitsers is nog vele malen groter dan die van Feyenoord. ‘We hebben 175 miljoen volgers,’ aldus Mennerich. ‘De uitdaging is die betrokken te houden. Daarvoor zijn meerdere interactie-formaten ontwikkeld. 52 systemen zorgen ervoor dat dagelijks tien miljoen contacten met fans worden onderhouden.
SAP Success Factors
De 1.200 werknemers van de Zuid-Duitse club werken met SAP Success Factors. Deze op de cloud gebaseerde suite voor ‘human capital management’ kan verschillende hr-processen optimaliseren, variërend van werving en ‘onboarding’ tot prestatiebeheer en leermodules en persoonlijke ontwikkeling. Ook het vinden van de juiste medewerkers, cruciaal voor het succes van een voetbalorganisatie, wordt steeds meer een kwestie van technologie.
Mennerich: ‘Software helpt ons te identificeren welke profielen we nodig hebben. Artificial intelligence is daarbij een enorme steun in de rug. We schakelen ai in om functiebeschrijvingen te maken.’ Een ander terrein waar ai invloed gaat krijgen, is de analyse van video’s bijvoorbeeld van wedstrijden. Ook komen er chatbots gebaseerd op ai. Verder zei Mennerich dat ook de graphics in sociale media met ai zijn te maken. ‘Bayern onderscheidt in de fanbase verschillende doelgroepen. Ai stelt de club in staat die veel meer gepersonaliseerd of zelfs 1:1 te benaderen.’
Microsoft vervult dankzij de samenwerking met OpenAI op dit gebied een voortrekkersrol. Feyenoord zit nu op pole position om al deze technologie toe te passen. Van der Knaap zegt voor de start van de competitie in augustus een verdere invulling te kunnen geven van de samenwerking met Microsoft.