BLOG – In Nederland maken we nog gebruik van 2G-netwerken voor data-voice of sms. Maar het einde daarvan is in zicht; 2G maakt plaats voor het modernere en efficiëntere 5G. Hoe staat het met de overgang en wat zijn de redenen voor deze verandering? En waarmee moeten bedrijven rekening houden bij deze transitie?
2G is een dertig jaar oude technologie. In de VS is 2G lang geleden al uitgezet en wordt 3G uitgefaseerd. Europa, waaronder Nederland, loopt achter. Inmiddels zijn ook de Nederlandse providers overstag gegaan. Vanaf eind 2020 nemen zij langzaam maar zeker afscheid van 2G.
KPN heeft aangekondigd het 2G-netwerk per 1 december 2025 uit te schakelen, terwijl Vodafone zijn netwerk tenminste tot eind 2026 actief houdt. Odido heeft 2G al in juni 2023 uitgeschakeld. KPN zet zijn 2G-netwerk uit omdat steeds minder burgers 2G gebruiken en al internetten en bellen via 4G of 5G. Daarnaast stelt Vodafone dat er nog maar minimaal gebruik wordt gemaakt van 2G voor data of belverkeer.
Diepgeworteld
2G was in ons land diepgeworteld. Het stond bekend als een veilig, alomtegenwoordig en energiezuinig platform voor het transporteren van kleine datapakketten. Dit maakte het tot een handige connectiviteitsoptie voor een groeiend aantal iot- en machine-to-machine (m2m)-toepassingen, van sensoren en monitoren in industriële omgevingen tot het volgen van voertuigen en draagbare basistechnologieën. Door deze goede reputatie heeft het 3G overleefd. Zowel op gebied van iot en m2m, maar ook ver daarbuiten. In Nederland is 3G inmiddels al voor een groot deel uitgefaseerd, ook al was de downloadsnelheid bij 3G groter dan bij 2G. De typische standaard-gsm-downloadsnelheid is minder dan 0,1 Mbit/s. Dankzij high-speed data packet access-technologieën maakten umts-3G-netwerken daarentegen typische downloadsnelheden van 1,5 Mbit/s mogelijk.
Vodafone stopte desondanks in 2020 met het 3G-netwerk en KPN in 2022. Alleen Odido houdt voorlopig nog aan het 3G-netwerk vast, omdat er in Nederland nog verouderde toestellen worden gebruikt die wel 4G, maar geen voice-over-lte (volte)-technologie ondersteunen. Volte staat voor bellen over 4G. Wanneer deze toestellen worden gebruikt om te bellen, schakelen deze terug van 4G- naar 3G-techniek.
Ook buitenlandse gebruikers die nu nog geen volte kunnen gebruiken, kunnen zo tijdens hun verblijf in Nederland bellen met Odido. De provider heeft bewust gekozen om 3G voorlopig te blijven ondersteunen omdat het een nieuwere technologie is dan 2G.
Wat zijn redenen om over te schakelen naar 4G?
- 2G-netwerken zijn niet langer in staat om de snelheid, veiligheid en energie-efficiëntie te garanderen die moderne netwerken bieden;
- Het onderhouden van oudere technologieën is zeer kostbaar. Die kosten zijn niet langer in verhouding tot de voordelen en moeten momenteel ruimte maken voor het nog snellere 5G, waarvan de uitrol al is begonnen;
- De 4G-snelheid is in vergelijking met 2G en zijn voorganger 3G aanzienlijk groter. Op het 3G-netwerk ligt die maximale snelheid rond de 8 Mbps. Op 4G zijn snelheden tot liefst 150 Mbps mogelijk.
Aanbevelingen voor bedrijven
De overgang naar 4G hoeft geen grote problemen op te leveren voor bedrijven, mits zij zich goed voorbereiden. Waar bedrijven vaak niet bij stil staan, is dat moderne smartphones 4G (en vaak ook 5G) ondersteunen omdat er veel in wordt geïnvesteerd. Tevens is 2G de drager van het traditionele voice-en-sms-protocol. Deze zal uitgefaseerd worden, een onderschat probleem.
Als er binnen je organisatie iot-apparaten operationeel zijn die alleen 2G ondersteunen, moet je in actie komen
Bij m2m of iot-toepassingen is dit onderschat omdat de levensduur van deze applicaties langer is en connectiviteit vaak een onderdeel is in de keten. Hierdoor verbinden bepaalde applicaties (slimme meters, persoonlijke alarmknoppen, liften) nog via 2G. Met name apparaten die via 2G verbinden en gebruik maken van voice, staan voor een uitdaging.
Voice over 4G maakt gebruik van een andere technologie: voice-over-ip (voip). Het kost echter veel geld om deze softwaregedreven applicatie te ontwikkelen. Een alternatief is het eerder gememoreerde volte, die is gericht op iot-apparaten. Maar VoLTE is niet beschikbaar in alle landen. Wanneer devices voice moeten hebben in een aantal landen is het belangrijk om na te denken wat de beste keuze is voor bedrijven.
Minder energie
Providers kiezen er in sommige gevallen dus nog voor om 3G te blijven ondersteunen. Voor iot-apparaten wordt er vaak gekozen voor 2G omdat het minder energie verbruikt voor kleine datatransmissies en er momenteel nog een hoop ‘oude’ apparaten zijn die nooit zijn vervangen. Als er binnen je organisatie iot-apparaten operationeel zijn die alleen 2G ondersteunen, moet je in actie komen. Na uitfasering van 2G zullen deze apparaten niet meer werken.
Stappen die je kunt nemen:
- Identificeer alle iot-apparaten die 2G ondersteunen;
- Beoordeel de impact van een uitval van deze apparaten;
- Overweeg of je deze apparaten kunt vervangen of upgraden;
- Werk samen met de fabrikant of leverancier van de hardware, je it- en netwerkleverancier om een soepele overgang te garanderen.
Om te voorkomen dat je iot-apparaten na uitfasering van 2G uitvallen, is het dus zaak de nodige stappen te nemen en over te stappen naar modernere netwerken.
Rob Snijders is operationeel en financieel directeur bij Wireless Logic Benelux