Genomineerden Computable Awards 2024, categorie Onderwijsproject
Ict-vaktitel Computable heeft tien nominaties uitgedeeld binnen de Computable Awards 2024 in de categorie Onderwijsproject. Het gaat om projecten van/bij AI4Students, Dé Codeerschool, HackShield, Hogeschool Utrecht (twee keer), InMotion Studententeam, Platform Talent voor Technologie, ROC van Amsterdam, ROC van Amsterdam-Flevoland en Universiteit Twente. De winnaar maken we bekend tijdens een spectaculaire show op 27 november.
Een groep van in totaal achttien Computable-experts heeft de 27 voordrachten in de categorie Onderwijsproject digitaal beoordeeld. Hun oordeel vormde de basis waaraan de hoofdjury van de Computable Awards 2024 wegingen toekende om zo de tien genomineerden te kunnen bepalen. Dit juryteam bestaat uit Stijn Grove, Ruud Mulder, Reza Sarshar, Fred Streefland, Richard Turk, Anouk Vos en Jasper Wognum. De voordrachten zijn getoetst op complexiteit/risico’s, toegevoegde waarde, originaliteit/innovatieve kracht en de rol van de leverancier. De hoofdjury kende aan deze vier onderdelen wegingen toe van respectievelijk 24, 36, 26 en 14 (100 totaal).
De tien genomineerden in de categorie Onderwijsproject zijn (klap open voor onderbouwing):
AI-ready de arbeidsmarkt op (AI4Students)
AI4Students heeft een methodiek ontwikkeld die hbo-opleidingen ondersteunen om de impact van ai op het werk te integreren in het curriculum. De methodiek berust op co-creatiesessies met docenten en studenten, de methode zelf is een zelfstandig uit te voeren proces van informeren, impact bepalen voor het vak waartoe we opleiden, de toekomstige ai-ready student beschrijven en de koppeling maken van deze resultaten naar veranderingen in het lesprogramma. De methodiek is generiek ingestoken, zodat het voor iedere bacheloropleiding en gerelateerd vakgebied werkbaar is. De methodiek ontwikkelt verder een positief kritische blik op ai.
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie Onderwijsproject van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers zijn genomineerd.
Wegingen (totaal 100)
24 (Complexiteit/risico’s)
36 (Toegevoegde waarde)
26 (Originaliteit/innovatieve kracht)
14 (Rol leverancier)
Eindcijfer AI-ready de arbeidsmarkt op (AI4Students): 7,12
Cyberteachers (Cisco en HackShield)
Cisco-medewerkers worden ingezet als HackShield Cyberteachers’ om kinderen te trainen in cyberveiligheid middels het geven van een HackShield-gastles. Tot nu toe hebben Nederlandse medewerkers lesgegeven op zevetig basisscholen, waarmee 875 kinderen zijn bereikt. De samenwerking wordt nu uitgebreid naar Duitsland en er wordt gewerkt aan uitbreiding naar andere landen, waaronder Noorwegen, Denemarken, Zwitserland en Oostenrijk. Cisco moedigt ook partners en andere bedrijven aan om het HackShield-programma te ondersteunen door hun medewerkers voor de klas te zetten, met als doel wereldwijd 15.000 kinderen te bereiken.
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie Onderwijsproject van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers zijn genomineerd.
Wegingen (totaal 100)
24 (Complexiteit/risico’s)
36 (Toegevoegde waarde)
26 (Originaliteit/innovatieve kracht)
14 (Rol leverancier)
Eindcijfer Cyberteachers (Cisco en HackShield): 7,28
Dream Space in Nederland (Dé Codeerschool en Microsoft)
Microsoft gelooft dat elke leerling in Nederland, onafhankelijk van zijn/haar achtergrond, de kans moet krijgen om een carrière in bètatechniek te verkennen, evenals de verschillende paden daarnaartoe. Na succes in andere Europese landen, opent Microsoft nu ook in Nederland het leer- en ontwikkelingscentrum Dream Space. Dream Space heeft als doel om jongeren van alle achtergronden te inspireren en ondersteunen om hun potentieel te ontdekken binnen bètatechniek. In samenwerking met Dé Codeerschool laat Microsoft met Dream Space zien dat technologie niet alleen leuk en creatief is, maar ook een krachtig middel is voor positieve verandering in de wereld.
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie Onderwijsproject van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers zijn genomineerd.
Wegingen (totaal 100)
24 (Complexiteit/risico’s)
36 (Toegevoegde waarde)
26 (Originaliteit/innovatieve kracht)
14 (Rol leverancier)
Eindcijfer Dream Space in Nederland (Dé Codeerschool en Microsoft): 6,47
Electric Superbike Twente (Universiteit Twente en KPN)
Studententeam Electric Superbike Twente lanceert ieder jaar een elektrische racemotor waar ze 12 maanden lang aan hebben gesleuteld. Dankzij het netwerk van KPN kon het team flink innoveren en een grote stap voorwaarts maken ten opzichte van het voorgaande model. Zo heeft de nieuwe e-motor 800 Newton-meter koppel op de achterband, trekt ie op van 0 naar 200 kilometer per uur binnen 6 seconden en heeft hij een topsnelheid van 300 kilometer per uur. Een belangrijke innovatie die het studententeam van de Universiteit Twente bewerkstelligde, is een accuwisselsysteem. Hierdoor wordt het bereik van de motor een stuk groter.
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie Onderwijsproject van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers zijn genomineerd.
Wegingen (totaal 100)
24 (Complexiteit/risico’s)
36 (Toegevoegde waarde)
26 (Originaliteit/innovatieve kracht)
14 (Rol leverancier)
Eindcijfer Electric Superbike Twente (Universiteit Twente en KPN): 6,64
Honest Mirror (Hogeschool Utrecht)
Honest Mirror is een applicatie die is ontworpen om studenten te helpen bij het ontwikkelen van hun presentatievaardigheden met behulp van geavanceerde ai-technologie. Deze software stelt studenten in staat om hun presentatie te oefenen in een veilige leeromgeving. Bovendien ontvangen ze gepersonaliseerde feedback op effectieve én ineffectieve houdingen en gebaren. Hiermee kunnen studenten onafhankelijk van tijd en plaats hun presentatievaardigheden ontwikkelen. Honest Mirror staat internationaal in de spotlights, het onderwijsproject van Hogeschool Utrecht is voorgedragen voor de Unesco Hamdan Prize for Teacher Development.
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie Onderwijsproject van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers zijn genomineerd.
Wegingen (totaal 100)
24 (Complexiteit/risico’s)
36 (Toegevoegde waarde)
26 (Originaliteit/innovatieve kracht)
14 (Rol leverancier)
Eindcijfer Honest Mirror (Hogeschool Utrecht): 6,88
Impuls voor technologieonderwijs (First Lego League, First Tech Challenge, Platform Talent voor Technologie en Stichting Steamup)
First Lego League en First Tech Challenge in Nederland zetten een belangrijke stap voorwaarts in het bevorderen van technologieonderwijs en het inspireren van jongeren om 21e-eeuwse vaardigheden te ontwikkelen. Met ASML als nieuwe sponsor wordt er een impuls gegeven aan dit doel. Met jaarlijks ongeveer 13.000 deelnemende jongeren in Nederland, bieden de First-programma’s een doorlopende leerlijn in robotica, technologie, en innovatie. In Nederland wordt First Lego League uitgevoerd door Platform Talent voor Technologie. First Tech Challenge wordt in de Benelux uitgevoerd door Stichting Steamup.
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie Onderwijsproject van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers zijn genomineerd.
Wegingen (totaal 100)
24 (Complexiteit/risico’s)
36 (Toegevoegde waarde)
26 (Originaliteit/innovatieve kracht)
14 (Rol leverancier)
Eindcijfer Impuls voor technologieonderwijs (First Lego League, First Tech Challenge, Platform Talent voor Technologie en Stichting Steamup): 6,63
Opgeladen voor Le Mans e-Racing (Emixa, Siemens en het InMotion Studententeam)
Het InMotion-project is een studententeam dat samenwerkt met meerdere bedrijven, waaronder Emixa en Siemens. Het is een innovatief en inspirerend onderwijsproject dat inmiddels in zijn elfde seizoen zit, en heeft als doel de energietransitie in de auto-industrie te versnellen met een uniek concept. Met behulp van Siemens-software werkt het team aan een revolutie in de laadtechnologie, waarbij toekomstige laadsessies net zo snel zullen verlopen als een reguliere tankbeurt. Deze elektrische tanktechnologie wordt gedemonstreerd door met een volledig elektrische auto deel te nemen aan de beroemde race de 24 uur van Le Mans.
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie Onderwijsproject van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers zijn genomineerd.
Wegingen (totaal 100)
24 (Complexiteit/risico’s)
36 (Toegevoegde waarde)
26 (Originaliteit/innovatieve kracht)
14 (Rol leverancier)
Eindcijfer Opgeladen voor Le Mans e-Racing (Emixa, Siemens en het InMotion Studententeam): 7,37
Robots vereenvoudigen administratie (ROC van Amsterdam-Flevoland en Tacstone Technology)
De afdeling Studentenzaken van het ROC van Amsterdam-Flevoland verzorgt de administratie voor ongeveer 40.000 studenten. Automatisering met robotic process automation (rpa) zorgt ervoor dat een aantal van de meest tijdrovende processen aanzienlijk vlotter verloopt, zoals diplomering en het verwerken van digitale aanmeldingen in administratiesysteem Eduarte. Het eerste proces dat met succes werd aangepakt is het ‘ontdubbelen’ van studenten die zich via de website hebben aangemeld. Dat ontdubbelen bestaat uit veel repetitieve handelingen. Als mensen dit deden duurde dit proces minstens twee weken, een robot doet er drie tot vier dagen over.
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie Onderwijsproject van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers zijn genomineerd.
Wegingen (totaal 100)
24 (Complexiteit/risico’s)
36 (Toegevoegde waarde)
26 (Originaliteit/innovatieve kracht)
14 (Rol leverancier)
Eindcijfer Robots vereenvoudigen administratie (ROC van Amsterdam-Flevoland en Tacstone Technology): 6,84
Schoolyear (Hogeschool Utrecht)
De Hogeschool Utrecht is eind oktober – tijdens de tentamenperiode – gestart met nieuwe blokkeersoftware voor de eigen laptops van studenten waarmee zij de toetsen maken. Deze software biedt meer privacy dan de eerdere vormen van proctoring, het surveilleren op afstand via de laptop. Het nieuwe blokkeersysteem heet Schoolyear en wordt gebruikt bij de centraal georganiseerde byod-toetsen: bring your own device. Studenten nemen dus een eigen laptop mee en maken daarop onder toezicht van surveillanten hun toets. Hiervoor moeten ze het nieuwe Schoolyear downloaden op hun laptop.
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie Onderwijsproject van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers zijn genomineerd.
Wegingen (totaal 100)
24 (Complexiteit/risico’s)
36 (Toegevoegde waarde)
26 (Originaliteit/innovatieve kracht)
14 (Rol leverancier)
Eindcijfer Schoolyear (Hogeschool Utrecht): 6,60
Virtual Reality for Vocational Education & Training (ROC van Amsterdam en Provrex)
Hoe bied je studenten en cursisten een optimale leeromgeving? Welke leermiddelen geven het beste rendement? Het ROC van Amsterdam is betrokken bij het Erasmusplus-project dat de toepassing van de vr-bril onderzoekt bij customer service-trainingen. In de eerste fase worden scenario’s, zoals een virtueel winkelcentrum en docentenhandleidingen, ontwikkeld. Gerichte leersituaties met bijbehorende leerdoelen komen in het lesprogramma aan bod zoals gasten van advies dienen, omgaan met ontevreden klanten en het aanleren van vreemde talen als Engels en Spaans. Hierbij zijn virtual en augmented reality geïntegreerd in een metaversie.
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie Onderwijsproject van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers zijn genomineerd.
Wegingen (totaal 100)
24 (Complexiteit/risico’s)
36 (Toegevoegde waarde)
26 (Originaliteit/innovatieve kracht)
14 (Rol leverancier)
Eindcijfer Virtual Reality for Vocational Education & Training (ROC van Amsterdam en Provrex): 6,38
Stemmen
Op 1 juli start voor de markt het stemproces voor de Computable Awards 2024. Publieksstemming bepaalt voor vijftig procent de winnaar. Ook buigen de betrokken juryleden zich over de genomineerden per categorie, een gemiddeld oordeel dat ook voor de helft de winnaar bepaalt.
Op 27 november worden per categorie de winnaars aangewezen. Dit gaan we doen in De Polar bij Jaarbeurs in Utrecht. Het thema van de avond wordt ‘Faster, Higher, Stronger’ en worden gelinkt aan de Olympische Spelen die deze zomer plaatsvinden in Parijs. De Olympische gedachte wordt doorgetrokken naar de Computable Awards 2024, de genomineerden in iedere categorie zijn de toppers van de Nederlandse ict-markt. In de maand juni worden in totaal in zeventien categorieën genomineerden bekend gemaakt.
Partner worden van de Computable Awards 2024?
Wilt u partner worden van de Computable Awards 2024, het belangrijkste, jaarlijkse festijn in de Nederlandse ict-markt? Verbind dan uw naam aan dit evenement en ben aanwezig bij de spectaculaire uitreiking op 27 november 2024!