Om hogescholen en mbo-instellingen te helpen studenten bewust te maken van cyberrisico’s, stelt Gamificationers honderdduizend euro beschikbaar. Dit doet het bedrijf in reactie op het nieuws dat de helft van de gepakte online cybercriminelen nog geen vijfentwintig jaar is.
Afgelopen dinsdag publiceerden het Openbaar Ministerie en de politie het allereerste Cybercrimebeeld Nederland. Volgens de politie en het OM rollen jongeren vaak spelenderwijs in de harde wereld van de cybercrime als ze actief zijn in online games.
Cyber Crime The Game is een innovatieve educatieve tool, ontwikkeld door Gamificationers, in samenwerking met cybercrime expert Dick Schouten. Door middel van interactieve scenario’s en realistische simulaties, leren studenten hoe ze cyberdreigingen kunnen herkennen en voorkomen.
Games beschikbaar stellen
Door de studenten te laten verplaatsen in het personage van de hacker, tracht de Cyber Crime Game in te spelen op het Proteus-effect. Deze theorie beschrijft hoe online avatars het gedrag en de cognitie van gebruikers beïnvloeden. ‘Door spelers de wereld vanuit het perspectief van de hacker te laten ervaren, willen we ervoor zorgen dat studenten zich niet in de schimmige wereld van cybercrime gaan begeven’, zegt Joris van den Bergh, Gamification Specialist bij Cyber Crime Game.
Om het probleem bij de wortel aan te pakken, verdeelt de Cyber Crime Game honderdduizend euro aan games onder hogescholen en mbo-instellingen die zich deze week aanmelden. ‘Met dit initiatief hopen we een positieve impact te hebben op de jongeren van Nederland’, vervolgt van den Bergh. ‘Door een educatieve game aan te bieden, willen we studenten niet alleen informeren, maar ook actief betrekken bij het bestrijden van cybercrime.’
Voor bedrijven
De Cyber Crime Game is initieel ontwikkeld voor bedrijven. Ook hier is de dreiging van cybercriminaliteit groot. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 60% van de bedrijven te maken krijgt met cybercriminaliteit. ‘Wij vinden dat niet alleen bedrijven, maar ook jongvolwassenen bewust gemaakt moeten worden van de gevaren. En daar zijn indirect de bedrijven dus ook mee geholpen’, zegt cybersecurityspecialist Dick Schouten over het initiatief.
Hogescholen en mbo-instellingen kunnen zich deze week aanmelden om de game gratis te spelen via het aanvraagformulier. De game is geschikt voor studenten vanaf achttien jaar en ouder.
De schimmige wereld van cybercrime gaat vooral om het ontbreken van duidelijke scheidslijnen tussen wat mag en niet mag. Het ‘weggeven’ van games lijkt me namelijk net zo crimineel als de drugsdealer die je verslaafd maakt.