Genomineerden Computable Awards 2024, categorie MKB-project
De tien nominaties binnen de Computable Awards 2024 in de categorie MKB-project zijn bekend. Het gaat om projecten van/bij Cheesepop Food Group, Dakmaterialen.com, EConowind, Engie Nederland, Eqraft, Growth Tribe, Monument Hotel, Payt, The Polar Company en Vitelia Voeders. Ict-vaktitel Computable wijst de winnaar aan tijdens een spectaculaire show op 27 november.
Een groep van in totaal achttien Computable-experts heeft de 24 voordrachten in de categorie MKB-project digitaal beoordeeld. Hun oordeel vormde de basis waaraan de hoofdjury van de Computable Awards 2024 wegingen toekende om zo de tien genomineerden te kunnen bepalen. Dit juryteam bestaat uit Stijn Grove, Ruud Mulder, Reza Sarshar, Fred Streefland, Richard Turk, Anouk Vos en Jasper Wognum. De voordrachten zijn getoetst op complexiteit/risico’s, toegevoegde waarde, originaliteit/innovatieve kracht en de rol van de leverancier. De hoofdjury kende aan deze vier onderdelen wegingen toe van respectievelijk 16, 41, 27 en 16 (100 totaal).
De tien genomineerden in de categorie MKB-project zijn (klap open voor onderbouwing):
CPQ-implementatie (Engie Nederland, Salesforce en CaseNine)
Energieleverancier Engie heeft te maken met een dynamische markt, waarin onder meer de energietransitie zorgt voor andere eisen aan de interne processen en een flexibele houding op het gebied van productontwikkeling en offertetrajecten. Met behulp van een geoptimaliseerd cpq-platform, wat staat voor configure, price, quote, blijft de organisatie de concurrentie een stap voor. In het verleden verwerkten Engie offertes in een op SAP-gebaseerd crm-softwareplatform. Er was ruimte voor optimalisatie die het vond met de overstap naar Salesforce en in het bijzonder met Opportunity Management. Engie werkte binnen het project nauw samen met CaseNine.
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie MKB-project van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers zijn genomineerd.
Wegingen (totaal 100)
16 (Complexiteit/risico’s)
41 (Toegevoegde waarde)
27 (Originaliteit/innovatieve kracht)
16 (Rol leverancier)
Eindcijfer CPQ-implementatie (Engie Nederland, Salesforce en CaseNine): 5,90
Embedded services (Payt en Rabobank)
Debiteurenbeheer is voor bijna geen enkele ondernemer een favoriete bezigheid. Gelukkig neemt Payt op dat gebied veel werk uit handen. Helemaal dankzij de integratie met Rabo Embedded Services. Van Factuur Financieren tot het aanbieden van innovatieve betaaloplossingen via Rabo Smart Pay. De automatisering van het debiteurenbeheer via Payt zorgt ervoor dat ondernemers tot wel 80 procent aan tijd besparen en dat facturen gemiddeld 30 procent sneller worden betaald. Ruim drieduizend bedrijven maken gebruik van de diensten van Payt. Rabobank-klanten kunnen nu rechtstreeks vanuit het platform gebruik maken van Factuur Financieren.
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie MKB-project van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers zijn genomineerd.
Wegingen (totaal 100)
16 (Complexiteit/risico’s)
41 (Toegevoegde waarde)
27 (Originaliteit/innovatieve kracht)
16 (Rol leverancier)
Eindcijfer Embedded services (Payt en Rabobank): 6,64
Geoptimaliseerd productieproces (Cheesepop Food Group, Quatronic en OutSystems)
Cheesepop Food Group, producent van onder andere gepofte kaassnacks, heeft met behulp van het high-performance low-codeplatform van OutSystems een grote stap gezet in het optimaliseren van haar bedrijfsprocessen. Het nieuwe ordermanagementsysteem zorgt voor een efficiënter en schaalbaarder productieproces. Met behulp van dit platform heeft Cheesepop, in samenwerking met it-partner Quatronic, een duurzaam ordermanagementsysteem ontwikkeld om toekomstige groei te ondersteunen. Het nieuwe ordermanagement stelt Cheesepop in staat om hun diensten en assortiment nog verder uit te breiden.
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie MKB-project van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers zijn genomineerd.
Wegingen (totaal 100)
16 (Complexiteit/risico’s)
41 (Toegevoegde waarde)
27 (Originaliteit/innovatieve kracht)
16 (Rol leverancier)
Eindcijfer Geoptimaliseerd productieproces (Cheesepop Food Group, Quatronic en OutSystems): 6,14
Hoog service- en gastvrijheidsniveau (Monument Hotel/Zaancity Group en KPN)
De allerbeste bereikbaarheid, geen internetstoringen en meteen een oplossing als zich een probleem voordoet. Voor een hotel kan dat het verschil maken tussen een 2- en een 5-sterrenreview. Daarom koos het Monument Hotel in Zaandam voor KPN Eén MKB en Cloud Eén. Rekening houdend met zaken als connectiviteit, internet en andere technische kwesties kon ict-dienstverlener Cloud Eén als strategisch partner van KPN snel schakelen. Er werd een glasvezelnetwerk neergelegd in combinatie met KPN Eén MKB-portfolio; met telefoon, internet, tv, vast-naar-mobiel, narrowcasting en security allemaal in één pakket.
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie MKB-project van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers zijn genomineerd.
Wegingen (totaal 100)
16 (Complexiteit/risico’s)
41 (Toegevoegde waarde)
27 (Originaliteit/innovatieve kracht)
16 (Rol leverancier)
Eindcijfer Hoog service- en gastvrijheidsniveau (Monument Hotel/Zaancity Group en KPN): 6,38
Online-only winkel (Dakmaterialen.com, Apple en KPN)
Dakmaterialen.com wil de dakbedekkingsmarkt openbreken en is de eerste webshop op het gebied van dakbedekking. Het zet daarvoor in op gebruiksvriendelijkheid, stabiliteit en snelheid van Apple en KPN Eén MKB. Dakmaterialen.com is de eerste online-only winkel op het gebied van dakbedekking. Je kunt bij sommige aanbieders wel via internet bestellen, maar een online groothandel die op die manier vaklui wil bereiken, is nieuw. Het koos daarom voor glasvezel en mobiel van KPN in combinatie met Apple-apparatuur. Hierdoor kan het creatieve dingen doen, bijvoorbeeld met Adobe-programma’s als Illustrator en Photoshop.
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie MKB-project van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers zijn genomineerd.
Wegingen (totaal 100)
16 (Complexiteit/risico’s)
41 (Toegevoegde waarde)
27 (Originaliteit/innovatieve kracht)
16 (Rol leverancier)
Eindcijfer Online-only winkel (Dakmaterialen.com, Apple en KPN): 6,53
Opschalen naar Amerika (Eqraft en ECI Software Solutions)
Door opschaling naar Amerika is de omvang van projecten bij Eqraft exponentieel toegenomen waardoor de machinebouwer meer een bouwer van complete agrarische fabrieken is geworden. Hierdoor ontstonden met name op het gebied van de planning nieuwe behoeften, omdat de bouw van een complete fabriek hogere eisen stelt aan calculaties rondom beschikbare resources. In samenwerking met ECI is hier een aangepaste planningsmodule voor ontwikkeld. Dit betekent dat de complexe projecten van Eqraft nu efficiënter gepland kunnen worden, omdat er realtime inzicht is in de status van elk project.
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie MKB-project van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers zijn genomineerd.
Wegingen (totaal 100)
16 (Complexiteit/risico’s)
41 (Toegevoegde waarde)
27 (Originaliteit/innovatieve kracht)
16 (Rol leverancier)
Eindcijfer Opschalen naar Amerika (Eqraft en ECI Software Solutions): 6,33
Persoonlijke service via WhatsApp (The Polar Company en Trengo)
The Polar Company helpt mensen met zweetproblemen. Omdat zweten een persoonlijk probleem is, gelooft het bedrijf sterk in een persoonlijke aanpak in hun communicatie. Nadat een klant een bestelling plaatst, krijgt het een WhatsApp-bericht met alle instructies over het gebruik van het product. Het bedrijf stuurt zelfs een video waarin uitleg wordt gegeven hoe ze het product moeten gebruiken. In het begin was het versturen van al die WhatsApp-berichten een langdurig en tijdrovend proces. Sinds The Polar Company Trengo heeft geïmplementeerd, communiceren ze op een efficiënte manier met hun klanten via WhatsApp.
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie MKB-project van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers zijn genomineerd.
Wegingen (totaal 100)
16 (Complexiteit/risico’s)
41 (Toegevoegde waarde)
27 (Originaliteit/innovatieve kracht)
16 (Rol leverancier)
Eindcijfer Persoonlijke service via WhatsApp (The Polar Company en Trengo): 7,07
Turbozeilen efficiënter maken (EConowind, De Laat Automation en Marin)
Ouderwetse zeilen op moderne zeeschepen? Dat is niet bepaald praktisch. Gelukkig is er ook een modern alternatief voor het zeildoek: turbozeilen. Op basis van dat principe ontwikkelde EConowind de zogenoemde VentoFoils. Zeeschepen die hiervan gebruikmaken, besparen al aardig wat brandstof. En met behulp van ai zijn er nog grotere besparingen mogelijk. Ai houdt namelijk rekening met alle omstandigheden die invloed kunnen hebben op de trekkracht van de VentoFoils. Het gaat hierbij om windkracht, windrichting, stroming op een scheepvaartroute, hoe groot de golven daar zijn en hoe die zich ten opzichte van het schip gedragen.
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie MKB-project van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers zijn genomineerd.
Wegingen (totaal 100)
16 (Complexiteit/risico’s)
41 (Toegevoegde waarde)
27 (Originaliteit/innovatieve kracht)
16 (Rol leverancier)
Eindcijfer Turbozeilen efficiënter maken (EConowind, De Laat Automation en Marin): 7,25
Waarde halen uit Azure-datalake en Power BI (Vitelia Voeders, Axians en Microsoft)
Vitelia Voeders werkt in een sterk competitieve markt waarin naast gezonde en uitgebalanceerde diervoeding ook duurzaamheid, efficiëntie, deskundig- en klantvriendelijkheid het verschil maken. Met de overgang naar een nieuw erp-systeem kreeg het bedrijf toegang tot een enorme hoeveelheid data die op deze gebieden nieuwe inzichten kunnen geven, maar dan moet je die data wel op de juiste manier kunnen ontsluiten en combineren met andere databronnen. Axians hielp Vitelia bij deze uitdaging en implementeerde Microsoft Dynamics 365 Finance and Operations, met branchelaag Bestmix, inclusief de volledige desktopfunctionaliteit van Microsoft Power BI.
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie MKB-project van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers zijn genomineerd.
Wegingen (totaal 100)
16 (Complexiteit/risico’s)
41 (Toegevoegde waarde)
27 (Originaliteit/innovatieve kracht)
16 (Rol leverancier)
Eindcijfer Waarde halen uit Azure-datalake en Power BI (Vitelia Voeders, Axians en Microsoft): 6,38
Zicht op saleskansen (Growth Tribe en HubSpot)
Online educatieplatform in marketing Growth Tribe kwam erachter dat hun snelle bedrijfssucces ertoe leidde dat de organisatie achter bleef met de innovatie van de eigen processen. De distributie van klantgegevens over een groot aantal tools beperkte bijvoorbeeld het zicht van de teams op elkaars activiteiten, wat leidde tot gemiste saleskansen. Door met HubSpot te gaan werken kreeg het verbeterde controle en zichtbaarheid over verkoop-, marketing- en serviceprocessen, waardoor deze efficiënter en gestroomlijnder werden. Daarnaast leidde het tot een verdriedubbeling van webconversies, waardoor omzet en winst zijn gestegen.
Wegingen en score
Computable-experts hebben alle inzendingen in de categorie MKB-project van vier cijfers voorzien. De hoofdjury heeft vervolgens aan deze vier onderdelen wegingen (totaal 100) toegekend om zodoende tot een eindcijfer te komen. De top 10 hoogste cijfers zijn genomineerd.
Wegingen (totaal 100)
16 (Complexiteit/risico’s)
41 (Toegevoegde waarde)
27 (Originaliteit/innovatieve kracht)
16 (Rol leverancier)
Eindcijfer Zicht op saleskansen (Growth Tribe en HubSpot): 6,76
Stemmen
Op 1 juli start voor de markt het stemproces voor de Computable Awards 2024. Publieksstemming bepaalt voor vijftig procent de winnaar. Ook buigen de betrokken juryleden zich over de genomineerden per categorie, een gemiddeld oordeel dat ook voor de helft de winnaar bepaalt.
Op 27 november worden per categorie de winnaars aangewezen. Dit gaan we doen in De Polar bij Jaarbeurs in Utrecht. Het thema van de avond wordt ‘Faster, Higher, Stronger’ en worden gelinkt aan de Olympische Spelen die deze zomer plaatsvinden in Parijs. De Olympische gedachte wordt doorgetrokken naar de Computable Awards 2024, de genomineerden in iedere categorie zijn de toppers van de Nederlandse ict-markt. In de maand juni worden in totaal in zeventien categorieën genomineerden bekend gemaakt.
Partner worden van de Computable Awards 2024?
Wilt u partner worden van de Computable Awards 2024, het belangrijkste jaarlijkse festijn in de Nederlandse ict-markt? Verbind dan uw naam aan dit evenement en woon de spectaculaire uitreiking op 27 november bij!