BLOG – Ai en automatisering hebben een grote impact op bedrijven wereldwijd. Vorig jaar is er een groei van allerlei verschillende toepassingen geweest en nu is het tijd om verder te kijken. Hoe zullen deze technologieën industrieën verder transformeren naarmate bedrijven verder experimenteren en ze in volle productie inzetten? De volgende grote fase in deze revolutie zal het vormen van de autonome onderneming zijn.
In een autonome onderneming stelt de combinatie van ai en automatisering de belangrijkste bedrijfstechnologieën in staat om hun eigen problemen op te lossen, zonder tussenkomst van een mens. Dit heeft verschillende (positieve) gevolgen voor werknemers, maar er is ook een belangrijke kanttekening bij te maken.
Allereerst betekent een autonome onderneming een grote verandering voor de manier waarop it werkt en beheerd wordt. Wanneer systemen hun eigen problemen oplossen, zullen er geen tickets meer zijn. Met andere woorden, er ontstaat een ‘ticketless’ omgeving. Ai- en ml-systemen lossen eventuele fouten automatisch in realtime zelf op. Als er bijvoorbeeld een server uitvalt door verouderde firmware, zullen deze systemen snel een diagnose stellen en de update zelf uitvoeren.
Niemand wil technische problemen oplossen of wachten tot it ze oplost
Hierdoor zullen er ook minder storingen zijn. Ai-gebaseerd voorspellend onderhoud zal detecteren wanneer it-infrastructuur moet worden hersteld voordat er iets misgaat. It-teams zullen in dit geval de ai-systemen beheren in plaats van tickets verwerken en problemen oplossen.
Concentreren
Ook stelt het werknemers in staat om zich te concentreren op wat het belangrijkst is: het leveren van bedrijfswaarde. Engineering, sales, marketing, hr en elk ander team kunnen zich richten op hun kerntaken en helpen innovatie te stimuleren zonder hinder te ondervinden van technische problemen. Dit maakt ze niet alleen productiever, maar ook gelukkiger. Niemand wil technische problemen oplossen of wachten tot it ze oplost. Werknemers besteden hun aandacht liever aan het creëren en afronden van belangrijke projecten. In een honderd procent volledig autonome onderneming weet het personeel niet eens wanneer it-problemen opduiken en worden opgelost. Deze problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon.
En de komst van het toegankelijke gen-ai geeft organisaties ruimte om hun stappen naar een autonome onderneming te versnellen. Gen-ai is een katalysator voor het uitbreiden van ai in de organisatie, doordat het de nauwkeurigheid, volledigheid en begrijpelijkheid van ai-resultaten verbetert. Het vergroot ook de menselijke intelligentie door relevante informatie te filteren en te prioriteren voor beoordeling, door automatiseringsacties te genereren en automatisering te versnellen, wat uiteindelijk leidt tot een snellere time-to-value.
Kanttekening
Dan de kanttekening. Bij het bouwen van een autonome onderneming draait alles om het vermogen om data te verzamelen. Als gevolg van de voortdurende digitale transformatie en de dalende opslagkosten zijn bedrijven de afgelopen tien tot vijftien jaar steeds grotere hoeveelheden data gaan genereren en verzamelen. De ai- en ml-systemen in de autonome onderneming putten uit al deze data om te leren en beslissingen te nemen.
Dit brengt een uitdaging met zich mee. Organisaties moeten een manier vinden om de juiste en meest relevante data te identificeren om in deze systemen in te voeren. Nogmaals, organisaties hebben gegevens die meer dan tien jaar oud zijn. Zijn sommige van die gegevens verouderd? Zijn ze onnauwkeurig? Onvolledig? Dit zijn allemaal vragen die ze moeten beantwoorden om data goed te kunnen gebruiken. Slechte data creëren slechte ai-modellen, wat leidt tot vooroordelen en slechte resultaten.
Automatiseringsindex
De eerste stap in de richting van een autonome onderneming is meer automatisering. Om te meten hoeveel automatisering je toepast op een bepaald gebied, tool of proces, kun je een automatiseringsindex gebruiken. Deze helpt om je vooruitgang te volgen in het automatiseren van end-to-end incidenten, service requests of servicemanagement. Hoe meer je automatiseert, hoe groter de voordelen (bijvoorbeeld wanneer je het servicemanagement met veertig procent automatiseert). Het dient in wezen als een tracker of kpi om je te helpen het einddoel van volledige autonomie te bereiken.
De autonome onderneming zal bedrijven in staat stellen een nieuw niveau van productiviteit te bereiken. Zij zullen meer uit hun it-systemen halen, terwijl werknemers meer kunnen doen zonder zich gestoord te voelen door technische problemen. Dat is wat de belofte van ai en automatisering inhoudt: mensen bevrijden om meer te doen, niet om ze te vervangen.
Akhilesh Tripathi is ceo van Digitate