BLOG – De impact van artificial intelligence (ai) is voelbaar in alle sectoren, van creatief tot zakelijk. De mogelijkheden voor het genereren van content zijn eindeloos en we kunnen de komende jaren meer grote ontwikkelingen verwachten. Een van de ingrijpendste effecten van generatieve ai (gen-ai) is evenwel nog niet volledig gerealiseerd. Bedrijven gaan deze revolutionaire technologie namelijk inzetten om hun business-strategie op te baseren. Gen-ai biedt nieuwe kansen voor de publieke en private sector en die kansen nemen alleen maar in omvang toe.
Naar verwachting zal gen-ai in 2032 een marktomvang hebben van zo’n 208,8 miljard dollar. Hoe gaat gen-ai het bedrijfsleven in Nederland en daarbuiten veranderen in 2024?
Mensen en middelen
Gen-ai kan, mits correct geïmplementeerd, de productiviteit verhogen, diensten optimaliseren en voor meer ruimte zorgen om zo efficiënter met je mensen en middelen om te gaan. Het helpt ons niet alleen om nieuwe dingen te creëren, maar ook om problemen sneller op te lossen. Met recente ontwikkelingen kan gen-ai door middel van grote taalmodellen tekst, afbeeldingen en zelfs geluid interpreteren en ermee interacteren. Een rapport van Implement Consulting Group, in opdracht van Google, getiteld ‘The economic opportunity of AI in the Netherlands Capturing the next wave of benefits from generative AI’ (februari 2024), geeft aan dat gen-ai het bbp van Nederland in de komende tien jaar met wel negen procent kan verhogen als het breed wordt geïmplementeerd. Deze toename wordt veroorzaakt door drie belangrijke factoren: een productiviteitsverhoging voor werknemers die gen-ai gebruiken, het vrijkomen van middelen en tijd door taken te automatiseren en het anders inzetten van die middelen en tijd om meer ruimte te maken voor zaken die direct waarde toevoegen.
Ai is een waardevolle nieuwe collega en geen freelancer die jou komt vervangen
De waarde van gen-ai voor bedrijven gaat niet over het vervangen van het menselijke aspect. Het gaat juist over het aanvullen en ondersteunen van teams en individuen, zodat ze zich kunnen richten op wat de meeste waarde oplevert voor hun organisatie: klanten en werkbeleving. In hetzelfde rapport wordt geschat dat er in ongeveer twee derde van de banen in Nederland wordt gewerkt met ai-technologieën. Deze overgang vraagt om een innovatieve instelling en een open houding ten opzichte van digitale commercialisering, iets waar Nederland van oudsher goed in is.
Spreadsheet
Ai is een waardevolle nieuwe collega en geen freelancer die jou komt vervangen. Naarmate ai zich verder ontwikkelt en beter geïmplementeerd wordt, zal de interactie ermee minder lijken op een traditionele spreadsheet, grafiek of dashboard. In plaats daarvan zal ai meer fungeren als een team van experts, dat in een dynamische conversatie met zijn operator vragen kan begrijpen en inzichtelijke, contextbewuste antwoorden kan geven. Zo krijg je niet alleen inzicht in wat er gebeurt, maar ook in waarom, hoe en wanneer dit gebeurt.
Bovendien zal de integratie van gen-ai de functie en het nut van een standaard business intelligence dashboard vergroten. Gen-ai kan grote hoeveelheden gegevens in enkele seconden analyseren, waardoor je nauwkeurig en realtime inzicht krijgt.
Ai is meer dan een ‘simpele’ chatbot; het is een geheel nieuw systeem van inzicht en actie. Bovendien is het eenvoudig te gebruiken. Recente ontwikkelingen hebben gen-ai nog toegankelijker gemaakt. In 2023 gaf een derde van de Nederlandse bevolking aan gen-ai te hebben gebruikt, terwijl dertien procent van de Nederlandse bedrijven meldde ai-gestuurde oplossingen in te zetten. Met de opkomst van gen-ai zal dit gebruik op bedrijfsniveau naar verwachting drastisch toenemen.
Menselijk en digitaal inzicht schalen
Omdat gen-ai met mensen communiceert in hun eigen taal, is het breed toegankelijk. Net als pc’s, internet en mobiele apps, is de kracht van ai nu voor iedereen binnen handbereik. De toepassingsmogelijkheden zijn gigantisch en strekken zich uit over alle gebieden van de werkvloer. Van verkoopteams en supportmedewerkers tot data-scientists en engineeringteams, iedereen profiteert ervan.
In wezen kan ai zichzelf verbeteren
Gen-ai-modellen leren van data, waardoor hun mogelijkheden toenemen naarmate er meer informatie wordt verzameld en processen worden verfijnd. In wezen kan ai zichzelf verbeteren. De dagen van informatie in silo’s en onsamenhangende inzichten zijn voorbij. Gen-ai biedt een totaalbeeld van het bedrijf in al zijn complexiteiten en afhankelijkheden, zoals het productieproces, toeleveringsketens of externe economische gebeurtenissen. Vervolgens kan het deze inzichten gebruiken om groei, succes en gepersonaliseerde diensten en oplossingen te stimuleren.
Getuige
Vorig jaar was de wereld getuige van een gen-ai-revolutie door computers die konden reageren op gewone taal en zo originele tekst, afbeeldingen, muziek en programmeercode produceerden. Dit gebruik van deep learning-technologie om door massa’s gestructureerde en ongestructureerde data te ploegen, heeft de plaats van gen-ai in het bedrijfsleven verstevigd en de waarde ervan aangetoond voor het stimuleren van bedrijfssucces en economische groei.
De toekomst van gen-ai is nog niet helemaal helder, maar een en ander zal ongetwijfeld leiden tot meer inzicht, efficiëntie, toegevoegde waarde en meer tijd voor zinvol werk. Met name dat laatste is een groot goed. De basis van deze complexe machine staat grotendeels al klaar. De komende jaren zullen we zien hoe de onderdelen verder worden geassembleerd en verfijnd. Blijf actief betrokken, blijf leren, en omarm zowel de kansen als de uitdagingen van gen-ai.
Joris Schoonis is managing director Benelux bij Google Cloud
Google als opdrachtgever geldt als de kalkoen advies vragen over het kerstdiner. De metafoor van een duidelijk belangenconflict in de uitkomsten van een onderzoek devalueert dan ook de waarde want GEN-AI wordt, net als eerdere hype met de cloud, nogal overschat doordat de creativiteit meer om een kunstje gaat. Een open houding ten opzichte van digitale commercialisering in een wantrouwende wereld is misschien iets waar Nederland van oudsher goed in is door een digitaal optimisme van een stel hippies die geloven in delen maar beter goed bedacht dan slecht gejat is Google al jaren slecht nieuws doordat het interpreteren van tekst, afbeeldingen en zelfs geluid om er vervolgens mee te interacteren als eerdere wedloop in de algoritmen van zoekmachines klinkt.
Een interessant kunstje doordat dat je nu met natuurlijke taal kunt communiceren in de zoektocht naar antwoorden maar scherpe kantjes aan deze datasynthese zitten in het beheer van de data. Of beter gezegd, in het beheer van de bedrijfsinformatie wat vanuit een digitale commercialisering om een gesloten instelling gaat doordat ‘de werkwijze’ om het geheim van de keuken gaat. Inzicht in wat er gebeurt, maar ook in waarom, hoe en wanneer dit gebeurt betekent dat je rookworst niet alleen lekker vindt maar ook hoe deze gemaakt worden want wie had er gedacht dat de kankerverwekkende rookaroma’s ongezonder blijkt te zijn dan roken?