Addcomm is overstag gegaan en heeft cybercriminelen die gegevens hebben gestolen losgeld betaald. Voor de Amersfoortse aanbieder van klantcommunicatiediensten Addcomm weegt het privacybelang van klanten en hun data zwaarder dan het principe om zich niet te laten afpersen, meldt het in een verklaring.
Hoe groot het losgeldbedrag is, is niet bekendgemaakt. Wel zegt het bedrijf dat ‘er onder begeleiding van externe cybersecurityexperts afspraken gemaakt met de cybercriminelen over het niet-publiceren en verwijderen van buitgemaakte klantdata. We hebben dit besluit weloverwogen genomen om de schade voor onze klanten zoveel mogelijk te beperken.’
Bij het beveiligingsincident van 17 mei is van een selecte groep klanten data buitgemaakt door de cybercriminelen. Het gaat, voor zover bekend, om woningcorporaties, energie- en waterbedrijven en regionale belastinginners.
Een van die klanten, woningcorporatie Portaal, meldt dat het datalek is onderzocht en er geen gegevens van bewoners van de woningcorporatie zijn gestolen of bekeken. Ook ABN Amro, waarvan AddComm een leverancier is, lieten eerder weten dat er geen aanwijzingen zijn dat onbevoegden de klantgegevens ook daadwerkelijk hebben gebruikt. De systemen van de bank zijn niet geraakt. Weer een andere klant, Waterbedrijf Groningen, waarvoor AddComm rekeningen per post en per e-mail naar klanten verstuurt, zegt dat ‘het bedrijf na onderzoek aan ons heeft bevestigd dat onze klantgegevens veilig zijn gesteld en dat de kans op misbruik heel klein is.’
Addcomm is in 1996 in De Meern gestart als print- en mailhuis. Daarna is het familiebedrijf doorgegroeid tot een, zoals het het zelf typeert, ‘specialist in één-op-één klantcommunicatie via alle kanalen. Van e-mail, apps, sms, social media, online-archief, Mijn Overheid en print tot WhatsApp en Voice. Dat noemen wij omnichannel-klantcommunicatie.’ Saillant detail: Addcomm beroept zich op zijn website er op dat datamanagement een van zijn kennisgebieden is.
Never waste a good crisis: “Voor de Amersfoortse aanbieder van klantcommunicatiediensten Addcomm weegt het privacybelang van klanten en hun data zwaarder dan het principe om zich niet te laten afpersen”
Dus om u nog beter van dienst te kunnen zijn hebben we meteen betaald. Bij Addcomm is je data pas echt veilig.
Bovendien moest het cyberbudget toch op, anders wordt er volgend jaar weer te weinig begroot.
Begin toch steeds meer iets van de wereld van autonomen en soevereinen te begrijpen..
‘het bedrijf na onderzoek aan ons heeft bevestigd dat onze klantgegevens veilig zijn gesteld en dat de kans op misbruik heel klein is.’
Bijzondere conclusie als je blijkbaar te maken hebt met een organisatie die jouw data heeft gestolen en met succes slachtoffers daarmee heeft afgeperst.
Maar goed, tegenwoordig zitten officiele instanties met gemaskerd tuig aan de onderhandelingstafel.
Benieuwd aan welke europese richtlijnen die bendes compliant zijn.
Hun website is inderdaad hilarisch.