COLUMN | Booking.com is weer eens op de vingers getikt. Niet voor de eerste keer. Eerder werden ze ook al op de vingers getikt door de Europese Commissie en de nationale toezichthouders. Dit allemaal vanwege verboden manipulatietechnieken en nepkortingen. En nu worden ze weer op de vingers getikt. Dit keer door de Consumentenbond.
Booking vindt het heel vervelend om op de vingers getikt te worden want hiermee waren ze net hun geld aan het tellen. Desondanks blijft Booking klanten misleiden met nepkortingen en kosten die niet vermeld worden. Ook blijven ze hun klanten opjagen met meldingen zoals ‘Er zijn nog maar twee kamers beschikbaar’ of ‘12 mensen bekijken op dit moment dit appartement’.
Ook blijven ze hun klanten opjagen
Volgens de Consumentenbond zijn deze mededingen nep. Zo vonden ze het verdacht dat op een doordeweekse dinsdag 84 procent van de kamers in Nunspeet bezet was. Ik vind het wel grappig dat iemand van de Consumentenbond zich er dus over verbaasd dat mensen naar Nunspeet willen. Een weekje weg naar Nunspeet? Dat is wel heel verdacht. Wat is de volgende optie? Een citytrip naar Hoogezand? Jawel hoor, ook in Hoogezand zijn nog maar drie kamers beschikbaar.
Middelvinger
Dus gaat Booking dit nu aanpassen? Nee, ze steken gewoon hun middelvinger op. En dat is niet zo maar een middelvinger want er is nog maar slechts één middelvinger beschikbaar. En wees er snel bij want nog 84 mensen bekijken op dit moment die middelvinger.
Waarom sluiten we dit soort bedrijven niet gewoon een keer? Bij de toeslagenouders waren we ook heel snel met boetes en in beslagnames. Misschien moeten we de mensen die de toeslagenaffaire hebben afgehandeld op dit dossier zetten. Geen tik op vinger maar gewoon de deur op slot. En dan zetten we op de deur ‘Niet beschikbaar’ en ‘Niemand kijkt meer’.
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra is columnist en stand-upcomedian. Kijk hier voor meer informatie.
Jezelf grappig vinden maakt je nog geen komiek en een onjuiste of een onvolledige berichtgeving als columnist maakt je mening er niet geloofwaardiger op. Ik las namelijk iets over een mogelijke boete die door de Spaanse toezichthouder opgelegd wordt vanwege oneerlijke mededinging. Want tot op heden bestudeerd Nederlandse toezichthouder (ACM) alleen nog maar de bevindingen van een consumentenorganisatie, de ’trail by jury’ over manipulatie op basis van emotie vergeet dat de kunst van marketing om de begeerte gaat want het is niet de schaarste die de prijs opdrijft.
Zelfs de consumentenbond geeft toe dat klanten zich op laten jagen in de jacht op een koopje want in de bedot.com economie van de laagste prijsgaranties zorgen afspraken aan de achterdeur ervoor dat business bij de voordeur soepeler verloopt. Toezichthouders op een marktwerking zijn scherp op dit soort manipulaties omdat de bemiddelaars zich graag voor hun diensten laten betalen, verdienmodellen en prijstransparantie blijft een lastige als het ‘gratis’ uiteindelijk door iemand betaald wordt. Wat betreft kijken maar niet kopen kun je het algoritme dan ook vast misbruiken want het gaat uiteindelijk om manipulatieve AI.
Het oude scorebord van kijken maar niet reageren was makkelijk stuk te knutselen, uit goede bronnen heb ik vernomen dat we ook niet teveel waarde moeten geven aan de reviews over accommodaties. Misschien dat Jacob de volgende keer wat over het najagen hierin kan schrijven want 4 hotels vallen me lastig met enquête voor klanttevredenheid. Of mist Jacob veldervaringen hierin en kan hij alleen reflecteren op nieuwsberichten omdat hij langs de zijlijn staat?
Tja, ik zou bijna durven stellen marketing == oplichterij… Denk aan reclames in de supermarkten van producten waar nu 20% meer in zou zitten, maar die in werkelijkheid soms zelfs MINDER bevatten dan hun voorgangers! Of de HEMA die haar tissues de helft dunner heeft gemaakt en ze nu brutaalweg aanprijst dat de doos nu kleiner is en dus beter voor het milieu! Of het broodje Surinaamse kip dat nu ‘HEMAATJE kip’ heet, maar eens tuk kleiner is geworden. En dan uiteraard niet qua prijsstelling… Aanbiedingen in de supermarkt 2e gratis. Dan is de eerste dus gewoon mee dan twee keer te duur!
Kijk naar de afbeeldingen bji de McDonalds en aanschouw vol afgrijzen het trieste geval dat je uiteindelijk geserveerd krijgt!
Nee, je moet er maar gewoon doorheen prikken als consument. Een beetje gezond verstand is gewoon niet door regelgeving te compenseren of te vervangen….