COLUMN – Soms ben je laat. Heel soms ben je véél te laat. De Europese Commissie bijvoorbeeld. Zij kondigde een diepgravend onderzoek aan naar de verslavingsgevoeligheid van Facebook en Instagram voor kinderen. Waarom ze er nu pas mee begint, is niet bekend. Waarschijnlijk wil ze eerst de resultaten van het onderzoek naar Hyves afronden.
De studie is natuurlijk rijkelijk laat. De laatste kinderen die op Instagram en Facebook zijn gesignaleerd, hebben inmiddels zelf kinderen. Foto’s van deze kinderen zijn terug te vinden op Instagram en Facebook. Dit zijn altijd foto’s waarop ouders leuke dingen doen met hun kind. Je ziet nooit een foto van een kind met een laptop op schoot.
Elk bedrijf wil het liefst van zijn klanten junkies maken
Natuurlijk zijn sociale media verslavend, zo zit dat algoritme in elkaar. Op zich is het heel makkelijk minder verslavend te maken: laat alleen de posts van je eigen vrienden zien. Dan ben je snel van je verslaving af.
Reclame
Elk bedrijf wil het liefst van zijn klanten junkies maken. Je hoeft niet eens meer reclame te maken, ze bellen jou wel. En natuurlijk moet je als bedrijf je best doen om te laten zien dat ze niet te veel aan jouw product moeten hechten. En dat doe je dan met slogans als ‘Geniet met mate’ of ‘Speel bewust 18+’. Met dit laatste zinnetje bedoelt de gokindustrie dat je altijd minimaal achttien euro moet inzetten.
Deze waarschuwingen helpen ook voor geen meter. Het is ook niet bedoeld om je te waarschuwen maar zodat deze bedrijven zich kunnen indekken. Het heeft bij de tabaksindustrie ook nog nooit gewerkt. Daar zetten ze zelfs plaatjes van stoflongen op de verpakking. Het is voor de verstokte roker geen enkele reden om de kankerstokjes niet te kopen. De nieuwe verslaving heet nu sociale media. Gaan we er iets tegen doen? Nee, daarvoor is het al te laat, veel te laat.
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra is columnist en stand-upcomedian. Kijk hier voor meer informatie.
Hoe noemen ze de verslaving van zinloze stukjes schrijven op een social platform? Of voor de zelfreflectie het reageren daarop? Want een verslaving aan sociale interactie schijnt niet alleen een menselijke dingetje te zijn als ik kijk naar mijn hond. Maar die begint al te kwijlen als ik naar de bijkeuken loop en is dan teleurgesteld als ik niet met hondenkoekjes terug kom. Wat betreft een conditionering in de verwachting ben ik nieuwsgierig naar de uitkomst van genoemde onderzoek want het zal de Europese Commissie vast niet om het welzijn van kinderen gaan maar dat is mijn vooringenomenheid als gevolg van alle eerdere agitprop uit Brussel.
Zo lees ik bijvoorbeeld dat het onderzoek van de Europese Commissie zich richt op misleidende reclame en politieke inhoud op Facebook en Instagram en het door Meta ingezette instrumentarium voor burgerdebatten en verkiezingsmonitoring in aanloop naar komende verkiezingen voor het Europees Parlement en in andere lidstaten van de EU. Kortom, er is iemand niet helemaal eerlijk want het lijkt om beïnvloeding van jongeren te gaan. Zeg maar de groep ouders die een paar jaar geleden zich informeerde over een vaccinatiecampagne en daarom nu weigert om hun kinderen te laten vaccineren.