Eurofiber Nederland heeft de hoogste duurzaamheidsrating ontvangen van EcoVadis. Met de platinum-score op zak schaart het Nederlandse glasvezelbedrijf zich bij de één procent van de 130.000 ondernemingen die EcoVadis wereldwijd beoordeelde op het gebied van ESG-doelen (Environmental, Social, and Governance).
Het ESG-programma van Eurofiber richt zich op het volledig reduceren van CO2-uitstoot tegen 2030 ten opzichte van 2021, en het bereiken van klimaatneutraliteit tegen 2040. Dit wil het bedrijf realiseren door het gebruik van duurzame energiebronnen, een volledig elektrisch wagenpark, vermindering van energiegebruik in de toeleveringsketen en bevordering van productcirculariteit. Daarnaast begint het glasvezelbedrijf binnenkort proefprojecten voor CO2-neutrale netwerkaanleg en -onderhoud en het verminderen van verpakkingsmateriaal.
Vorig jaar wist Eurofiber Nederland zijn duurzaamheidsrating bij EcoVadis te verhogen van zilver naar goud. Daarmee belandde het bedrijf in de top 5 procent van 100.000 beoordeelde bedrijven wereldwijd.
Focus op duurzaamheid
Eurofiber Group, waarvan Eurofiber Nederland deel uitmaakt, zet zwaar in op duurzaamheid. De herfinanciering van anderhalf miljard euro die het bedrijf in 2022 kreeg ter ondersteuning van verdere netwerkuitbreiding in heel Europa, is gekoppeld aan duurzaamheidsdoelstellingen. De platinum-score komt dan ook op een goed moment voor Eurofiber. Binnen enkele weken presenteert het bedrijf zijn jaarverslag en dat combineert goed met een hoge duurzaamheidsrating.
Eurofiber Group bestaat uit Eurofiber Nederland, Eurofiber België, Eurofiber Cloud Infra, DCspine en MatrixMind (Nederland en België), Dataplace (Nederland), FullSave, Lumos, Eurafibre, ATE en Eura DC (Frankrijk). De bedrijvengroep groeit de afgelopen jaren sterk. Over 2022 steeg de omzet met dertien procent tot 245 miljoen euro. De organische groei bedroeg tien procent. De groep rolde meer dan 66.700 kilometer glasvezelnetwerk uit en bezit elf datacenters in Nederland, België en Frankrijk.