Met generatieve artificial intelligence (gen-ai) aan boord treedt de zoekmachine van Google een nieuw tijdperk in. Aan ‘Zoeken’ is AI Overviews toegevoegd, een functie die antwoord geeft op de meest complexe vragen. Overviews geeft, het woord zegt het al, een snel overzicht van een onderwerp. Voor gebruikers die snel antwoord willen en geen tijd hebben om alle informatie samen te voegen, doet de nieuwe functie in Search al het werk. Daarnaast krijg je meteen links naar meer informatie.
Google demonstreerde de update tijdens de jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie Google I/O. In Noord-Amerika is AI Overviews meteen al beschikbaar voor honderden miljoenen gebruikers. Nederland en België zijn aan het eind van het jaar aan de beurt, zo is de verwachting.
Meer nog dan vorig jaar ging de aandacht uit naar de verbeteringen in de zoekmachine. En die vielen niet tegen. Een nieuw Gemini-model dat is aangepast voor Google Zoeken, breidt de mogelijkheden van Search sterk uit. Je kunt voortaan zeer ingewikkelde vragen stellen. Redeneermogelijkheden in meerdere stappen helpen daarbij. In plaats van een vraag in meerdere zoekopdrachten op te splitsen, is het mogelijk complexe vragen, met alle nuances en kanttekeningen die je in gedachten hebt, in één keer te stellen. Zo kun je straks met slechts één zoekopdracht zoiets vragen als: vind de beste yoga- of pilatesstudio’s in Amsterdam en laat me details zien over hun introductie-acties en de wandeltijd vanaf de Dam.
Het wordt ook mogelijk het ai-overzicht aan te passen met opties om het taalgebruik te vereenvoudigen of gedetailleerder op te splitsen. Dit kan handig zijn als een onderwerp nieuw voor je is, of als je iets probeert te vereenvoudigen om de nieuwsgierigheid van je kind te bevredigen. Ook kun je Search vragen waar je aan denkt of wat je wilt doen: van onderzoeken, tot plannen tot brainstormen. Google doet het voorbereidende werk. Zoeken combineert de geavanceerde mogelijkheden van het eerder genoemde ai-model Gemini, waaronder redeneren in meerdere stappen, plannen en multimodaliteit met Googles beproefde zoeksystemen.
Hallucineren
Tijdens de introductie gaf Google toe dat de ai niet altijd feilloos werkt. Nog steeds kan de technologie hallucineren. Daarom krijgt AI Overviews de status ‘experimenteel’, alhoewel de technologie al zeer uitgebreid is getest. Volgens Google zijn de resultaten goed. De gebruikers bezoeken een grotere diversiteit aan websites voor hulp bij complexere vragen. Liz Reid, çhef Google Zoeken, zegt: ‘We zien dat de links in AI Overviews meer klikken genereren dan wanneer de pagina als traditionele webvermelding voor die zoekopdracht zou zijn verschenen.’ Ze vervolgt met de geruststelling dat online-bladen, -tijdschriften en nieuwssites niet bang hoeven te zijn voor minder verkeer. ‘Terwijl we deze ervaring uitbreiden, zullen we ons blijven concentreren op het sturen van waardevol verkeer naar uitgevers en makers. Zoals altijd blijven advertenties op speciale plaatsen op de pagina verschijnen, met duidelijke labels om onderscheid te maken tussen organische en gesponsorde resultaten.’
De komende weken zal Google dieper ingaan op de vele vragen die hierover bij adverteerders leven.