Nederlandse en Belgische digitale bureaus veranderen van louter digitale-marketingbedrijven naar complete end-to-end-aanbieders van een scala aan activiteiten op gebied van it en strategie. Deze diensten dekken de volledige marketinguitgaven van bedrijven.
Capitalmind Investec, adviesbureau voor bedrijfsfinanciering, meldt dat in de laatste versie van zijn ‘Digital Agency’-rapport. Dit jaar neemt de fusie- en overname-activiteit weer toe, nadat in 2023 vooral grote internationale platforms in de Benelux hun externe groei terugschroefden na jaren van agressieve buy & build. Partijen als Mediamonks en IO bleven toen weg uit de overnamemarkt, terwijl Dept tot één acquisitie kwam.
Capitalmind wijt dit aan hoge rentetarieven, mondiale onzekerheid en inflatie op belangrijke markten. Aan de andere kant hebben pure digitale bureaus uit de Benelux, zoals Happy Horizon en Conclusion Experience (voorheen 4NG), hun agressieve m&a-strategieën gehandhaafd en in 2023/2024 respectievelijk vijf en vier overnames voltooid.
In de Benelux zijn de afgelopen zestien maanden vijf nieuwe platforms ontstaan, waarmee het totaal aantal Digital Agency-platforms in deze regio op 22 komt. Tot de nieuwkomers behoren Newport Capital met Orangevalley, Strikwerda met Wisefundaments en Pontex met Blue Dragon. Yellowgrape kreeg nieuw kapitaal, terwijl Delta Equity ging samenwerken met Bright Digital.
Uit het transactie-overzicht van de Nederlandse ict-overnamemarkt, samengesteld door het financieel adviesbureau CFI en Computable, bleek eerder dat in de digitale markt een consolidatieslag plaatsvindt waarbij bureaus via overnames verschillende disciplines samenvoegen. Zo nam United Playgrounds e-commerce-specialist De Nieuwe Zaak over.