Booking.com is aangewezen als poortwachter en moet binnen zes maanden volledig voldoen aan de verplichtingen van de Digital Markets Act (DMA). Zo heeft de Europese Commissie gisteren besloten. In genoemde rol krijgt deze ‘kernplatformdienst’ met extra eisen te maken die oneerlijke handelspraktijken moeten tegengaan. Ook krijgt de Commissie zo meer mogelijkheden om eventuele (dominante) marktposities te betwisten.
Volgens Eurocommissaris Margrethe Vestager profiteren vakantiegangers van meer keuze en krijgen hotels meer zakelijke kansen. Booking.com krijgt een half jaar de tijd om een gedetailleerd nalevingsrapport in te dienen, waarin het uiteenzet hoe het voldoet aan elk van de verplichtingen van de DMA. Als de reissite de regels aan haar laars lapt, kan de Commissie boetes opleggen tot tien procent van de totale wereldwijde omzet van het bedrijf. Bij herhaalde overtredingen kan dit oplopen tot twintig procent. Een woordvoerder van het bedrijf laat in een reactie weten: ‘We werken al enige tijd samen met de Europese Commissie in afwachting van het besluit van vandaag. Terwijl we hun aanwijzingsbesluit bekijken, zullen we constructief met hen blijven samenwerken en oplossingen ontwikkelen om aan de eisen te voldoen.’
Verder heeft de Commissie besloten X Ads (vroeger Twitter) en TikTok Ads niet aan te wijzen als poortwachter. Tegelijkertijd heeft de Commissie een marktonderzoek geopend om het ingediende weerwoord met betrekking tot de sociale netwerkdienst X verder te beoordelen. Anders dan Booking.com acht X zichzelf geen belangrijke toegangspoort tussen bedrijven en consumenten.
Eerder zijn Alphabet (Google), Amazon, Apple, ByteDance, Meta en Microsoft aangewezen als poortwachters. Ze moesten uiterlijk op 7 maart jl. aan alle DMA-verplichtingen voldoen. De Commissie onderzoekt nu of Alphabet en Apple de regels van de digitale-marktenverordening hebben nageleefd.