De Gentse startup Tekst.com krijgt 700.000 euro voor de verdere ontwikkeling van een ai-platform dat ongestructureerde tekst accuraat omzet in bruikbare data. Ook de commerciële uitrol in Europa krijgt nu zijn beslag.
Het groeigeld komt van Entourage Capital, het investeringsfonds van Pieterjan Bouten, oprichter van Showpad (software voor verkoopteams). Tekst.com verwacht dat zijn artificiële intelligentie (ai)-software de meest complexe kantoortaken kan automatiseren. Denk aan het verwerken van specifieke informatie uit een e-mail om in een crm-, boekhoud- of erp-pakket te steken. Volgens Tiebe Parmentier, technologiedirecteur en mede-oprichter van Tekst.com, lukt dat niet met generieke taalmodellen zoals ChatGPT. ‘Die doen niets meer dan tekst omzetten naar andere tekst.’ Tekst.com interpreteert ongestructureerde tekst en zet die vervolgens om naar bruikbare data, input waar een database mee aan de slag kan.
Het ai-platform uit Gent gebruikt historische data van bedrijven om berichten te analyseren, deze van labels te voorzien en ze vervolgens naar de juiste inbox te sturen en reacties te automatiseren. Parmentier heeft geen hoge dunk van bestaande software gebaseerd op het herkennen van kernwoorden en het instellen van regels. Volgens hem kan die software bij een gemiddeld bedrijf ongeveer twintig procent van het inkomende mailverkeer automatisch labelen, met een lage accuraatheid. ‘Dat is te weinig voor bedrijven om de afhandeling efficiënt te automatiseren’, aldus de cto. Meer, hij claimt dat zijn speciaal getrainde ai-modellen van veel meer berichten de betekenis kunnen achterhalen, met bovendien een hogere accuraatheid. Repetitieve taken vallen hierdoor weg.
Grote klanten
De Gentenaren hebben verschillende grote klanten binnengehaald waaronder medische toeleverancier Becton Dickinson en het zuivelbedrijf Milcobel. ‘Onze enterprise-klanten hebben vaak al heel wat dataprocessen geautomatiseerd’, vult Tekst.com-directeur en co-oprichter Wouter Janssen aan. Maar het automatisch verwerken van grote volumes aan tekst in e-mail, cases, orders en tickets – streng gecontroleerd en veilig – is de laatste horde. Volgens Janssen slaagt het ai-model van Tekst.com erin om specifiek binnen het bedrijf alle kennis in kaart te brengen nodig voor een correcte analyse en routering van de berichten. ‘Het haalt die informatie moeiteloos op uit aanwezige datasystemen zoals SAP en Salesforce. Bovendien wordt het werk verricht in de achtergrond, waardoor werknemers niet met alweer een nieuwe tool aan de slag moeten.’