Wedel Software verzuimde verbetertraject op te starten
Een softwareontwikkelaar die langzaam in beweging komt, mag niet op staande voet worden ontslagen. Het niet of niet tijdig uitvoeren van taken is op zichzelf geen dringende reden om iemand zonder verbetertraject de laan uit te sturen. Wedel Software, een Haagse leverancier van software voor radio, tv en andere media, is in hoger beroep veroordeeld tot een verdubbeling van de ontslagvergoeding.
Een werknemer die volgens Wedel niet vooruit was te branden, krijgt vijftien mille mee wegens onjuist ontslag. Het bedrijf met hoofdkantoor in Den Haag, opgericht door Fresh FM-grondlegger Raoul Wedel, had met de trage ontwikkelaar in gesprek moeten gaan. Ook had Wedel Software de veertiger meer begeleiding moeten geven en een verbetertraject moeten aanbieden. Verzoeken hiertoe werden in de wind geslagen. En dat neemt de rechter in hoger beroep Wedel kwalijk.
Het softwarebedrijf uitte in een Teams-gesprek kritiek op het lanterfanten van de medewerker, vlak voor kerst gevolgd door een e-mail. Daarin werd de werknemer dringend aandacht gevraagd voor het feit dat leads niet of niet afdoende opvolging kregen. Bovendien kreeg hij te horen dat taken die hem waren toegewezen in Jira, niet of niet tijdig werden uitgevoerd.
Biezen pakken
Vervolgens werd de medewerker te verstaan gegeven dat het vertrouwen in hem tot een dieptepunt is gedaald. Zijn leidinggevende zei er niet van uit te kunnen gaan dat de meest simpele taken die aan hem werden toebedeeld, ook daadwerkelijk werden uitgevoerd. De e-mail eindigde met een laatste waarschuwing. Als de softwareontwikkelaar nog een keer zijn taken verzuimde, zou dit als werkweigering worden opgevat met direct ontslag als gevolg. Amper twee maanden later raakte het geduld van Wedel op. De man kon meteen zijn biezen pakken.
De rechter gaat mee in het verweer van de man dat hij voor de functie is gevraagd en dat hij niet beschikte over specifieke kennis of ervaring voor dat werk. Hij heeft ook niet gesuggereerd dat hij die wel zou hebben. In zijn functieomschrijving was niet vermeld dat hij presentaties en demonstraties aan klanten moest geven, terwijl Wedel hem later verweet op dat punt te falen.
Dat de man 50 procent van zijn taken niet uitvoerde wat zijn werkgever beweerde, is geen reden tot ontslag. Daarvan is sprake als iemand weigert om taken uit te voeren. De rechter tekent erbij aan dat de man geen kennis en ervaring in deze branche had en ook niet eerder zo’n functie had bekleed. Ook weegt de rechter mee dat de man zijn taken volledig vanuit huis moest verrichten en dat begeleiding alleen op afstand mogelijk was door een medewerker die zich in het buitenland bevond en die de Engelse taal niet goed beheerste.
Rusland-connectie
Verder beweerde Wedel dat de ontslagen medewerker een hem aangeboden presentatiecursus niet wist af te ronden. Maar uit het door hem aan de rechtbank overhandigde certificaat blijkt dat die stelling onjuist is. Volgens de rechter is dan ook onvoldoende gebleken dat de man had geweigerd redelijke opdrachten uit te voeren. Wel aannemelijk is dat het werk hem boven het hoofd groeide. De rechter vindt het ook zwak dat het softwarebedrijf geen gesprek met hem aanging over de oorzaken daarvan en wat nodig was om zijn functioneren te verbeteren. Ook meer begeleiding werd hem geweigerd.
Op de achtergrond speelt dat Wedel Software een historie van softwareontwikkeling heeft in Rusland en Polen. Meerdere ontwikkelaars waren of zijn werkzaam vanuit Donetsk, Rostov aan de Don, Moskou en Sint Petersburg. Twee jaar geleden schortte het Haagse bedrijf zijn activiteiten in Rusland op, maar sommige Russen bleven voor Wedel doorwerken.
Titel is vekeerd want de rechter oordeelde over slecht management en daardoor ben ik benieuwd of de leidinggevende zich op het hoofdkantoor in Den Haag bevond en gewoon te lui was om zijn/haar werk naar behoren te doen of dat het management ook al overgebracht was naar één van de lagelonenlanden. We’re all indians vermoed ik laatste want op de Binckhorstlaan 36 zijn meer dan 300 bedrijven gevestigd waardoor een ‘bruisend’ bedrijfsverzamelgebouw meer klinkt als een postbus onderneming en Wedel Software als een moderne slavendrijver.
Opmerkelijke dat de eigen verantwoordelijkheid van de werknemer niet is meegenomen in de uitspraak. Jira taken niet uitvoeren is verwijtbaar. Gewoon beginnen en meteen afsluiten. Daarna kun je het met terugwerkende kracht over de definition of done gaan hebben. Of beter nog : de opdracht meteen teruggeven vanwege definition of ready, je stelt dat de taak op die manier nog niet gereed was om in de sprint uit te voeren. Dat laatste is minder goed omdat je dan de KPI van een een afgesloten taak of story niet kan meenemen. Met een beetje geluk kun je de rest van de sprint besteden aan de verbeterde story aan het eind in de retro kun je er nog eens uitvoerig op terugkomen.
Dan het punt “geen kennis en ervaring in deze branche”. Alsof dat iemand in de automatisering ooit heeft tegengehouden.
Juist de ICT branch kent geen resultaatverplichting, gewoon omdat resultaat onduidelijk is als het hele vakgebied nogal vaag is geworden (das een ander manier om te zeggen dat “veranderingen elkaar snel opvolgen 😉 Welke resultaatverplichting zit er bijv op AI ? Wanneer is een artikel eigenlijk een advertorial ? Eigenlijk altijd toch, stiekem ? Wat is lanterfanten precies en kan dat niet juist de creativiteit bevorderen ?
Als je echt wat betekenisvols wil doen ga dan in de zorg werken. Vergeet niet de 5-minutenregistraties, valincidenten, dbc-codes, accreditatiesystemen in te vullen en de bijbehorende administratie cursussen te volgen.
Wat betreft definities is de algemene uitleg van ‘leads’ een potentiële kans om iets te verkopen waardoor het klinkt alsof van een vis verwacht wordt dat die in bomen kan klimmen. Ook presentaties en demonstraties aan klanten geven hebben weinig met software ontwikkeling te maken waardoor niet willen door de rechter omgezet is in niet kunnen omdat het
‘zwemdiploma’ als bewijs voor het afronden van een prestatiecursus veel zegt over de onzorgvuldigheid van het werkgeverschap. Voor eigen verantwoordelijkheid aangaande de niet gevraagde kennis en ervaring wijs ik op een eerdere verwijzing van Dino over zelfvertrouwen:
“Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan.” – Pipi Langkous.
Kennis en ervaring van Dino in de systeembevrediging van Jira zegt meer iets over het proces dan de organisatie want stilstaan en sprinten klinkt voor mij als een slechte planning in de verplichting van een oplevering. De crap in, crap out van updateritis vergeet dat in de ICT niet alles zo snel veranderd als Dino zegt door het fenomeen ‘legacy’ als we het hebben over definities want resultaten uit het verleden bieden nu eenmaal geen garanties voor de toekomst. Wat betreft verplichtingen van onuitgesproken verwachtingen is de verdubbeling van de ontslagvergoeding in hoger beroep een mooi resultaat door alle lanterfantende juristen en voor de advertorial moet Computable even vermelden wie er verantwoordelijk is voor dat resultaat.