BLOG – De banenmarkt van de toekomst, wat moeten we ons daarbij voorstellen? Door de snelle ontwikkeling van (generatieve-)ai-tools vragen velen zich af of dit ook invloed heeft op het dagelijks werk. Gaat de manier waarop we werken veranderen, en zo ja, welke vaardigheden worden belangrijker en welke doen er minder toe?
Eén ding is zeker: probleemoplossend vermogen is niet meer de eerste vaardigheid waar bedrijven naar op zoek zijn bij (potentiële) nieuwe werknemers. Dit neemt ai namelijk al grotendeels uit handen. Met de komst van ai moeten bedrijven juist op zoek naar werknemers die problemen en uitdagingen kunnen identificeren, om deze vervolgens met ai op te lossen. Door deze verschuiving gaat ook de samenstelling van het personeelsbestand van bedrijven op de schop, want mensenkennis is nu belangrijker dan ooit. We kunnen immers niet alles overlaten aan ai.
Industriële revolutie
Werknemers zijn lang beoordeeld op hun vermogen om problemen op te lossen. Ze worden al sinds de industriële revolutie gemotiveerd om op zoek te gaan naar out-of-the-box-oplossingen voor specifieke problemen. Ai heeft een enorm probleemoplossend vermogen, mits deze wordt gecombineerd met de creativiteit en vindingrijkheid van de mens. Zo is ai in te zetten om complexe problemen op te lossen, zoals het optimaliseren van logistieke routes of het plannen van productieprocessen. Maar ook in de zorg kan ai een rol spelen, zoals bij het stellen van diagnoses en het ondersteunen in de besluitvorming.
Zie ai op de werkvloer als een tweede brein
Door het oplossen van problemen deels over te laten aan ai, hebben werknemers meer tijd voor creatieve taken – want zelfs de slimste ai-tools kunnen de creativiteit van de mens niet nabootsen. De nieuwe uitdaging voor werknemers ligt nu bij het vinden van de problemen en uitdagingen die het beste zijn op te lossen door ai-technologieën.
Zie ai op de werkvloer als een tweede brein. Werknemers houden meer tijd over voor creativiteit en innovatie, waardoor kwalitatief beter werk wordt geleverd. Denk bijvoorbeeld aan de online klantervaring. Een AI-gedreven chatbot weet de juiste vragen te stellen aan de consument, waar een medewerker wellicht niet zo snel aan denkt. Met deze nieuwe technologie zijn bedrijven vervolgens in staat de online ervaring van klanten te verbeteren en de klantrelatie te versterken. Ook kan AI ondersteunen in het geven van advies, of kan het worden ingezet als productiviteitstool – bijvoorbeeld door administratieve en repetitieve taken te automatiseren
Onvermijdelijk
Om bij te blijven met geavanceerde technologieën zoals ai, zijn veranderingen op de werkplek onvermijdelijk. Vooral banen die te maken hebben met analyses, programmering, web development, datamanagement en grafisch ontwerp hebben een grote kans om beïnvloed te worden door ai.
In het personeelsbestand van de toekomst is een grote rol weggelegd voor mensen met een creatieve opleiding
Met de verwachting dat bijna de helft van alle banen wordt beïnvloed door ai, is cognitieve diversiteit op de werkvloer belangrijker dan ooit. Om problemen en uitdagingen zo succesvol mogelijk te identificeren, speelt mensenkennis een grote rol: het begrijpen van mensen van alle achtergronden, en weten hoe je storytelling inzet om het publiek intellectueel én emotioneel te bereiken. Een divers personeelsbestand is hiervoor essentieel. Zo zie je in het personeelsbestand van de toekomst een grote rol weggelegd voor mensen met een creatieve opleiding. Zij zullen een vergelijkbare rol spelen als mensen met een wetenschappelijke of technologische opleiding. Zij brengen namelijk inzichten en kennis met zich mee om AI meer menselijke eigenschappen te leren en daarmee genuanceerder te maken.
Oudsher
Als het aankomt op het personeelsbestand houden veel bedrijven zich van oudsher vast aan de uitspraak ‘soort zoekt soort’. De wereld wordt echter complexer en onvoorspelbaarder. De uitdagingen waar we vandaag de dag mee te maken hebben, kunnen we niet meer aanpakken met top-down-analyses en het gebruik van big data. Bedrijven hebben mensen nodig die de juiste vragen weten te stellen, out-of-the-box-denken, contexten begrijpen en niet alleen aangeven wánneer iets gebeurt, maar juist wáárom.
Het personeelsbestand van de toekomst vereist werknemers die de wereld door de ogen van de klant kunnen zien. Cognitieve diversiteit is daarvoor essentieel. Alleen zo zijn medewerkers in staat de uitdagingen te identificeren waar mensen en technologie elkaar kunnen aanvullen, om op die manier succesvol door de nieuwe werkomgeving te navigeren.
Gregory Verlinden is associate vice president analytics & ai bij Cognizant
In het emotioneel prikkelen van lezers met de storytelling van content marketing zit het antwoord op de vraag of de vlag de lading dekt in de definities door een creativiteit in de taal. Contradictio in terminis (de enspraak voor Dino) zorgt voor het cognitieve feest van herkenning. Want als er mensen nodig zijn die de juiste vragen weten te stellen, out-of-the-box denken, de contexten begrijpen en niet alleen aangeven wánneer iets gebeurt dan moet auteur eerst even naar de bureaucratische houdgreep van economische organisatieprincipes kijken. Want eerdere industriële revolutie staat volgens de geschiedenisboeken niet bekend als een liberale ontwikkeling met zeggenschap als ik AI vraag over Karl Marx. Tenslotte wordt het wáárom vanuit een kritisch denken als lastig ervaren terwijl het opslaan van alle ervaringen en observaties voor het toekomstig gebruik met ons lange termijn geheugen ook onder de cognitieve vaardigheden valt.
Cogito ergo sum vanuit een empirische belevenis gaat om het kritische twijfelen over de achterliggende motieven bij een beleid. Of zoals Jan Schaeffers het stelde: “Is dit beleid of is erover nagedacht?”
Een intrigerende vraag die aandacht vestigt op de oorsprong en het denkproces achter bepaalde beslissingen als we kijken naar de bureaucratische houdgreep van economische organisatieprincipes met zoiets als het begrip werkvloer.