Aanbieders van cloud-infrastructuur in Europa (verenigd in Cispe) spuwen vuur over de licentie-veranderingen waarmee Broadcom de 69 miljard dollar wil terugverdienen die was gemoeid met de overname van VMware. De Franse organisatie Cigref zegt de minachting en harde behandeling van de nieuwe VMware-eigenaar meer dan zat te zijn.
De uitleg die Broadcom-baas Hock Tan geeft aan de herstructurering van de virtualisatie-specialist dreigt bij een groot aantal klanten averechts te werken. Zo stelt Cispe in een woedende reactie vast dat de keiharde Chinese zakenman ‘zijn brutale licentiewijzigingen’ volledig verdoezelt door deze voor te stellen als ‘pro-concurrentie en pro-innovatie’. Volgens de belangenorganisatie van iaas-providers gaat de Broadcom-baas voorbij aan de kern van het geschil tussen VMware en veel klanten, namelijk de ‘enorme en onredelijke stijging’ van de licentiekosten. Volgens de organisatie, waartoe ook Leaseweb en AWS behoren, staan lokale cloud-operators licentievergoedingen te wachten die ‘zes, tien of zelfs twaalf keer hoger zijn.’ Alleen in uitzonderlijke gevallen zijn klanten goedkoper uit.
Cispe noemt de nieuwe voorwaarden ‘in wezen anti-cloud’. In plaats van naar daadwerkelijk gebruik te betalen worden partners gedwongen vooraf te betalen voor virtualisatie-capaciteit die ze hoogstwaarschijnlijk nooit nodig zullen hebben. Voorheen factureerde VMware op basis van het werkelijk gebruikte ram-geheugen. De nieuwe condities die Broadcom zijn klanten oplegt, dringen aan op een voorafgaande verplichting tot een capaciteit van drie jaar op basis van server-kernen die kan worden gebruikt. Dit is hetzelfde als gedwongen worden vooraf te betalen voor een vloot taxi’s die je de komende drie jaar wel of niet kunt gebruiken, aldus Cispe.
Volgens de Europese organisatie van iaas-providers ondermijnt Hock Tan de fundamentele waarde van de cloud; het vermogen om diensten te leveren die een onderneming nodig heeft, wanneer en waar deze nodig zijn. Het stoort Cispe dan ook dat Hock Tan in zijn blog doet voorkomen alsof de overgang naar licenties op basis van abonnementen het grote probleem zou zijn voor de afnemers. Vervolgens legt de Broadcom-baas uit dat zo’n systeem overal in de cloud-wereld ingang heeft gevonden. Maar volgens Cispe is het werkelijke probleem de tariefstijgingen die het voortbestaan van veel lokale clouddiensten bedreigt.
Woede
Ook is er woede over de gewijzigde softwarepakketten (VMware-producten zijn voortaan alleen verkrijgbaar in de twee versies VCF en VVF), de gewijzigde grondslag voor de vergoedingen en de oneerlijke licentievoorwaarden, waardoor klanten en partners geen keuze meer zouden hebben.
Cispe noemt de belofte van Hock Tan om door te gaan met het beschikbaar stellen van zero-day-beveiligingspatches voor klanten met bestaande eeuwigdurende licenties (die komen te vervallen) ‘beledigend vanwege de beperkingen’. Want deze toezegging betekent alleen maar het repareren van kritieke software-fouten die in het product naar voren komen.
Andere beveiligingspatches komen alleen maar beschikbaar wanneer de klant besluit over te stappen op de nieuwe abonnementslicentie, aldus Cispe. Volgens deze organisatie grenst dit aan het ‘chanteren van klanten’. Want alleen bij een overstap zouden veel klanten ondersteuningsuitbreidingen krijgen voor hun oude licenties. Cispe vindt het schandalig dat Broadcom zo de overgang naar de geïntegreerde software-stack VMware Cloud Foundation (VCF) probeert af te dwingen.
Hekelt
De grote Franse gebruikersorganisatie Cigref op zijn zijn beurt hekelt de belerende manier waarop Hock Tan de klanten benadert. Algemeen directeur Henri d’Agrain zegt: ‘We zijn er moe van dat Broadcom ons even komt dicteren wat we nodig hebben en wat goed voor ons is. We zijn ook de beweringen van lagere prijzen beu, terwijl sprake is van een ongekende stijging van de licentiekosten voor de kernsoftware van VMware, zonder functionele rechtvaardiging. We zijn de minachting en harde behandeling van Broadcom meer dan zat.’
Cispe, Cigref, de Belgische belangenorganisatie Beltug en het CIO Platform Nederland alsmede zusterorganisaties uit meerdere landen roepen de Europese Commissie op tot actie. De Commissie heeft Broadcom benaderd om nadere informatie.
Hock Tan heeft vervolgens enige concessies gedaan die in de ogen van Cispe ‘zeer minimaal’ zijn. Broadcom ‘verkoopt’ deze geringe tegemoetkomingen als reactie op de behoeften van de klant. Maar volgens Cispe heeft geen enkele iaas-provider onder hun leden noch een van hun eindklanten kans gehad om de nieuwe voorwaarden met Broadcom te bespreken.
Cispe is boos op Broadcom..
Want prijs wordt hoger, maar product niet beter.
En dan ook nog eens vertellen wat goed is voor de klanten.
Volgens mij beetje het idee van een commerciele producten en diensten. Heet dat niet verdienmodel ?
Gelukkig zit nu alle bedrijfs ict hardware agnostic en software defined in code dus nieuw targetplatform kiezen en de boel weer uitrollen 😉
En anders maar op de boos-op-Broadcom strategie blijven inzetten.