Nederlandse bedrijven uit de chipsector verwachten de flauwte in de chipmarkt te boven te komen. Nadat chipmachinebouwer ASML zijn verwachtingen voor heel 2024 naar boven bijstelde en branchegenoot ASM International zich optimistischer toont over een herstel van de markt, is ook chipfabrikant NXP voorzichtig optimistisch. Alleen Besi, Nederlands derde toeleverancier aan de chipindustrie, ziet de markten waarin het actief is, langzamer herstellen dan werd verwacht.
NXP denkt goed uit de industriebrede cyclische neergang te komen nadat over het eerste kwartaal aardige resultaten noteerde. De omzet over het eerste kwartaal kwam uit op 3,13 miljard dollar, wat precies in het midden is van de verwachte bandbreedte van resultaten. De winst van 840 miljoen lag zelfs flink boven de prognoses van beursanalisten. Ook de verwachtingen voor het tweede kwartaal en het perspectief voor de tweede helft van het jaar geven reden tot voorzichtig optimisme.
De downfactor is de automarkt waar NXP veel aan levert. Vooral elektrische auto’s zitten vol chips, en juist die markt ontwikkelt zich slechter dan verwacht. Zo ligt de Rotterdamse haven vol met onverkochte Chinese stekkerwagens en zakt in Duitsland de verkoop in door het wegvallen van subsidies. Ook de komst van volledig zelfrijdende auto’s die heel veel chips nodig hebben, laat op zich wachten.
Nanometer
Auto’s worden wel steeds meer softwaregedefinieerd. Daarom kondigde NXP eind maart de 5-nanometer-S32N-familie van superintegratie-processors aan. Volgens NXP vereenvoudigt deze reeks chips de ontwikkeling van complexe voertuigarchitectuur aanzienlijk en verlaagt ze de kosten. Deze halfgeleiders sluiten aan op het S32 CoreRide-platform. NXP claimt hiermee het eerste platform te kunnen bieden dat verwerking, voertuignetwerken en systeem-energiebeheer combineert met geïntegreerde software om de complexiteit, schaalbaarheid, kostenefficiëntie en ontwikkelingsinspanningen aan te pakken die nodig zijn voor de volgende generatie software.