Belangenorganisatie voor startups Techleap heeft negen opkomende bedrijven geselecteerd voor een nieuwe ronde van zijn groeiprogramma voor scale-ups: Rise. Dat programma van de Techleap Scale-up-Community, voorheen Bold geheten, richt zich op startende bedrijven met een grote economische en maatschappelijke impact. Volgens de organisatie maken alle geselecteerde deelnemers kans om uit te groeien tot eenhoorn, ofwel een opkomend bedrijf met een marktwaarde van meer dan een miljard euro.
Het is voor de dertiende keer dat Techleap het programma start. De organisatie: ‘Het Rise-programma richt zich op de grootste uitdagingen van scale-ups, bijvoorbeeld op gebied van het aantrekken van kapitaal en de uitbreiding naar het buitenland.’ Volgens de belangenorganisatie hebben deelnemende van eerdere rondes tijdens het programma honderden miljoenen kapitaal opgehaald om nieuwe markten te betreden.
Het Rise-programma bestaat uit acht op maat gesneden workshops en kennisdelingssessies waarin deelnemers van elkaar leren om bedrijfsuitdagingen aan te gaan. Aan deelname zijn allerlei bedrijfskundige en technische criteria verbonden. Bedrijven uit het Techleap-netwerk die te hulp schieten zijn onder meer: Adyen, Picnic, Bunq, TomTom, Mollie, Crisp, Miro en Coolblue.
Naast het Rise-programma organiseert Techleap meerdere programma’s, evenementen en workshops om techondernemers bij elkaar te brengen, zodat ze sneller groeien en meer impact maken. Eerder deze maand organiseerde Techleap for Scale-ups de prestigieuze LET Award voor de beste techondernemer van Nederland. Deze werd door Kees Aarts van Protix in ontvangst genomen.
Deelnemers
De groep bedrijven, die nu geselecteerd is voor de dertiende lichting van het groeiprogramma voor scale-ups, bestaat uit:
- The Selection Lab, een innovatief platform dat onder meer ai en video inzet als nieuwe standaard voor wervingsprocessen met een focus op objectieve data en inclusie;
- Vonwood, dat de houthandel efficiënter maakt door een marktplaats te bieden voor kopers en verkopers van grote hoeveelheden hout;
- Transferz, een wereldwijde marktplaats voor reizigers, reisorganisaties en transferbedrijven om vervoer over land soepel te laten verlopen;
- Aquablu, ontwikkelaar va een slimme waterdispenser om water uit flessen en drankjes uit blik te vervangen door een plasticvrije oplossing;
- Chordify, een zoekmachine voor liedjes en akkoorden waardoor het eenvoudiger wordt om muziek te leren spelen;
- Quantware, leverancier van quantumprocessors waarmee organisaties sneller en efficiënter quantumcomputers kunnen bouwen;
- Breeze, een datingapp die de date zo snel en veilig mogelijk offline haalt door de eerste date te regelen;
- Valyuu, een marktplaats voor de circulaire economie die mensen helpt bij het kopen en verkopen van tweedehands consumentenelektronica;
- Agriplace, biedt een verantwoordelijke inkoopmethode voor groothandel en retailers in levensmiddelen, waarbij data over compliance en impact gedeeld wordt.
Techleap is een non-profitorganisatie die gedeeltelijk wordt gesubsidieerd door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. De club heeft als doelstelling om Nederlandse tech-startups en -scale-ups sneller en beter te laten groeien. Voor de veertiende ronde van het Rise-programma kunnen partijen zich tot 3 september aanmelden.