Binnenkort mag tussen de Maasvlakte en Katwijk aan Zee worden gevlogen met drones die zich buiten het zicht van de piloot bevinden. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wijst dat gebied aan als testgebied voor zogeheten bvlos-vluchten, naar de Engelstalige term beyond visual line of sight. De aanwijzing is een vurige wens van drone-minnend Nederland.
De dronesector maakt zich al lange tijd hard voor zo’n testgebied voor bvlos-vluchten. Afgelopen maart overhandigden TU Delft, ANWB en organisaties actief met dronetechnologie, een manifest van deze strekking aan verantwoordelijk minister Mark Harbers. De partijen vinden dat Nederland een te restrictieve interpretatie van Europese regelgeving voor deze vliegtuigjes hanteert. Doordat innovatieve bedrijven hun toepassingen en technieken niet in de praktijk kunnen testen, wijken ze uit naar andere landen.
Met de aanwijzing van het testgebied tussen Droneport Rotterdam (op de Maasvlakte) en Unmanned Valley (nabij Katwijk) kunnen Nederlandse drone-organisaties hun innovaties exploreren langs een deel van de Zuid-Hollandse kust. In de nabije toekomst worden drones ingezet voor medisch transport, opsporing van drenkelingen en inspectie en beveiliging van infrastructuur. Onder meer provincie Zuid-Holland en de Inspectie Leefmilieu en Transport (ILT) zijn bij het besluit betrokken.
U-Space
Het testgebied zal niet alleen dienen voor langeafstandsvluchten en autonome operaties, maar ook voor het testen van zogeheten U-Space-technologie. Deze grotendeels geautomatiseerde luchtverkeersleiding voor drones is in de toekomst nodig om het toenemend aantal onbemande vluchten in goede banen te leiden.
Unmanned Valley is een campus op voormalig vliegkamp Valkenburg. Dit gebied beschikt over hoogwaardige faciliteiten die innovatie van dronetechnologie mogelijk maken, waaronder (drone)radars, commandocentra en detectie van voor drones gebruikte radiofrequenties. Al sinds begin vorig jaar mogen bvlos-vluchten plaatsvinden vanaf de campus tot ver uit de kust.