Berichten van de afgelopen weken laten zien dat een grote it-speler Atos wankelt door ernstige financiële problemen en tegenvallende resultaten (verlies € 3,4 miljard in 2023), zoals ook het laatste jaarverslag laat zien. Terwijl schrijver dezes dit schrijft, schijnen Franse investeerders een reddingsplan op poten te zetten.
Alle provincies en zo’n veertig Nederlandse gemeenten maken gebruik van de software E-Suite van deze leverancier en ook diverse overheidsdiensten zoals de SVB en Defensie leunen zwaar op de it-partner. In Frankrijk is de rol van Atos nog prominenter; zo is het bedrijf onder meer belast met het databeheer en de it-security van de Olympische Spelen in Parijs deze zomer.
Zo nu en dan zijn er gniffelende geluiden in de markt te horen over de ontstane situatie. En heel eerlijk, dat was mijn primaire reactie ook. Maar dat duurde maar heel even. Want ik maak me zorgen dat het eventueel omvallen van Atos niet alleen een bedreiging is voor de continuïteit van de klanten, maar ook om wat het doet met het sentiment in de markt richting andere it-leveranciers.
Deuk
Het vertrouwen van bedrijven en overheden in externe it-leveranciers zal een flinke deuk oplopen. Bedrijven en overheden zijn de afgelopen decennia in steeds grotere mate afhankelijk geworden van it en it-ondersteuning. We kunnen niet meer zonder. En dat betekent dat vertrouwen in de it-markt belangrijk is: we moeten ervan op aan kunnen dat er wordt geleverd, vergelijkbaar met hoe burgers en bedrijven op de bankensector kunnen vertrouwen. Dat vertrouwen liep een ernstige deuk op ten tijde van de bankencrisis.
Gniffelen is dus niet gepast
Het debacle wat zich nu afspeelt bij Atos draagt niet bij aan het vertrouwen in de it-sector; integendeel. Gniffelen is dus niet gepast. We kunnen beter nadenken over hoe we er gezamenlijk voor kunnen zorgen dat it betrouwbaar en betaalbaar blijft, we geen onnodige risico’s nemen en we faire prijzen hanteren, waarmee we een gezond bedrijfsmodel borgen. Dat is niet altijd makkelijk gezien de concurrentie uit lagelonenlanden. Maar het is wel essentieel voor een gezonde bedrijfsvoering. De markt moet kunnen vertrouwen op een gezonde it-sector.
Bert Peters is non-executive board member bij Linkit
Gniffelen lijkt me gepast als voor de zoveelste keer in korte tijd blijkt dat publieke instellingen een strategische afhankelijkheid van een private onderneming hebben door uitbesteding. Laat het kaartenhuis dan ook maar in elkaar donderen want het met staatssteun overeind houden van private ondernemingen in de supply chain zorgt niet voor een goedwerkende markt. Ik heb dan ook alle vertrouwen in de IT-sector als het werkelijk probleem ligt bij bestuurders (Thierry Breton) die uiteindelijk geen affiniteit hebben met IT en daardoor ook geen idee hebben van de afhankelijkheden hierin.
Net zoals we eerder zagen met de KPN willen de Franse beleidsmakers niet dat de strategische infrastructuur in handen valt van buitenlandse bedrijven. Nationalisme speelt dan ook een grote rol in de ‘goodwill’ maar veel kennis is uiteindelijk niet gekapitaliseerd in aandelen, de concurrentie vanuit lagelonenlanden gaat vooral om bezuinigingen op arbeid welke uiteindelijk transfervrij is. Leveringszekerheid hierin is dan ook niet het probleem alleen is een fair prijs afhankelijk van de markt want we hebben te weinig digitale loodgieters opgeleid door het idee van draadloos stroom.
he toe, niet zo negatief.
Volgens de executive board member van Atos is er niet zoveel aan de hand lees ik op
https://www.computable.nl/2024/04/15/waar-vaart-zinkend-atos-heen/ :
“zeer brede spectrum van diensten en producten die de groep kan leveren. Juist die veelheid van activiteiten uiteenlopend van outsourcing tot supercomputers maakt Atos uniek. ‘We kunnen zo aan alle behoeften van klanten voldoen’, aldus Saleh.”
“het management dat van een ‘duurzaam pad’ spreekt.”
“Atos weet als geen ander talenten vast te houden. De retentie is de hoogste in de branche, aldus Saleh, die eraan toevoegt dat het personeel veel vertrouwen heeft in de goede afloop. Volgens hem was het vrijwillig verloop afgelopen januari het laagste in een aantal jaren. Kern van zijn betoog is dat Atos alleen maar een financieel probleem heeft. ‘Ons probleem is niet operationeel,’ ”
Dus gewoon ff bijlappen en en weer door 😛
Die vergelijking met de bankensector voelt wat wel ongemakkelijk.
Wat is daar nu ook alweer van geleerd ?
owja, Niets.
Eerdere lessen van winst met rode cijfers schrijven betrof niet alleen de banken als we kijken naar een bedot.com economie van niet rendabele investeringen als groeiplan. Het ‘I told you so’ van een vals geloof in wonderen zorgt voor het gniffelen van leedvermaak want de prijs van ervaring als vlottende activa op de balans gaat uiteindelijk om het leren van eerder gemaakte fouten. Betrouwbare en betaalbare IT gaat veelal om de legacy van lineaire afschrijving op een strategische infastructuur met een andere kloksnelheid dan het evangelie van de cloud.
Aangaande het risicomanagement in de supply chain speelt geld een grote rol want geen geld, geen Zwitsers wijst een hoge retentie in het personeelsbeleid veelal op zoiets als vergrijzing. Never waste a good crisis vergeet founder van Linkit dat ESCROW overeenkomst klanten beschermd tegen het risico dat een softwareleverancier failliet gaat of stopt met het onderhouden van de software. Het ‘open tenzij’ bij aanbesteding gaat om portabiliteit dus laat het kaartenhuis maar in elkaar donderen want een vendor lock-in zit meer in de governance dan de code.
Al een paar decennia is outsourcing de norm zodat je kan richten op de kerntaken. Maar wat als er problemen zijn met de outsourcing partners?
Problemen rond Atos, problemen rond Centric, steeds weer terugkerende problemen met Capgemini, de overheid heeft er maar moeilijk mee. Dit zijn bedrijven die juist belangrijk zijn voor decentrale en centrale overheden. En dit geldt net zo goed ook voor andere klanten.
Als je als klant dan grote zorgen moet maken, dan weet je dat je outsourcing niet goed geregeld hebt. Regel het dan alsnog nu.