De overheid gaat de ontwikkeling van digitale vaardigheden van Nederlanders beter in de gaten houden. Er komt een dashboard dat toont welke bevolkingsgroepen daarbij de meeste hulp nodig hebben. Bovendien verschijnt er een online tool die de vaardigheden test en persoonlijke verbeteradviezen biedt. Deze maatregelen volgen op recent onderzoek, waaruit blijkt dat Nederlanders nog veel kunnen leren over de digitale wereld.
Nieuw meerjarig onderzoek toont dat met name kinderen, ouderen en laagopgeleiden achterblijven in digitale competenties. Maar ook jongeren en hoger opgeleiden vinden het lastig om gezond om te gaan met digitale apparatuur. Daarnaast is er een brede behoefte aan kennis over kunstmatige intelligentie en duurzaam digitale technologieën gebruiken. De Amsterdam School of Communication Research (ASCoR) van de Universiteit van Amsterdam voerde het onderzoek uit onder ruim vijfduizend Nederlanders tussen 10 en 94 jaar oud.
Effectievere inzet
De onderzoeksresultaten gaven aanleiding voor een verdiepingsgesprek tussen belanghebbenden, onder wie demissionair staatssecretaris Digitalisering Alexandra van Huffelen. Tijdens de sessie is besloten tot een nationale onderzoeksagenda en een bredere aanpak voor het verbeteren van digitale vaardigheden, meldt de overheid. Met het te bouwen dashboard verwacht de overheid hulpmiddelen voor verbetering van de digitale vaardigheden effectiever in te zetten onder de bevolking.
Het dashboard wordt onder meer gevoed vanuit DigIQ. Dit is een online tool die de digitale competenties van deelnemers test en persoonlijke verbeteradviezen biedt. De test is bestemd voor Nederlanders die hun digitale kennis en vaardigheden willen verbeteren. Ook organisaties en scholen kunnen de toepassing inzetten, al dan niet gepersonaliseerd en als onderdeel van hun eigen aanbod.
Basisvaardigheden
Vorig jaar november becijferde het CBS dat bijna tachtig procent van de Nederlanders ouder dan 12 jaar de digitale basisvaardigheden onder de knie heeft. De helft zou zelfs beschikken over meer dan alleen de basisvaardigheden. Het meest bedreven zijn ze in online-communicatie en de minste bedrevenheid betreft het gebruik van software. Volgens het CBS is er wel sprake van een leeftijds- en opleidingskloof, waarbij de digitale vaardigheden van 65-plussers en lageropgeleiden minder vaak boven het basisnivea liggen.
Nederland bereikte in 2023 het Europese doel van ‘digitalisering 2030’, met 83 procent van de inwoners van zestien tot 75 jaar die minimaal over digitale basisvaardigheden beschikken.