Google behoort tot de investeerders van het eerste uur in de Amsterdamse ai-startup Verify. De onderneming, nog geen vier maanden geleden opgericht, heeft een ai-algoritme ontwikkeld dat een onzichtbare vingerafdruk in afbeeldingen en video’s achterlaat. De afdruk garandeert de authenticiteit van een foto of video met honderd procent zekerheid, stelt Verify.
Google heeft het bedrijf opgenomen in zijn Google for Startups Cloud Program. Verder zijn de serie-ondernemers Niels Bouwman en Chris Hall aan boord gekomen als investeerder. Bouwman, de oprichter en voormalig topman van Lytho, is aangesteld als de ceo van Verify. Hall, de oprichter van het Amsterdamse softwarebedrijf Bynder, wordt commissaris.
Zowel Lytho, een platform voor creatieve teams, als Bynder (beheer van afbeeldingen) hebben raakvlakken met Verify. Beide bedrijven gaan als channelpartners Verify helpen met expansie in de VS. Hugo Smits, oprichter van Verify en voormalig tech lead bij Nintendo, blijft aan boord als cto.
Nepnieuws
De technologie heeft een breed scala aan toepassingen, zoals het bestrijden van nepnieuws en inbreuk op auteursrecht. Ook claimt Verify onderscheid te kunnen maken tussen door mensen gemaakte content en door ai gegenereerde content. Met deze technologische oplossingen wil Verify uitgroeien tot de wereldwijd toonaangevende standaard voor digitale authenticiteit en herkomst (provenance in vaktermen).
Bouwman: ‘Elke dag worden er meer dan achtentwintig miljard afbeeldingen geüpload naar internet. Het overgrote deel daarvan is niet of nauwelijks te traceren. Wanneer een organisatie beeldmateriaal van haar merk publiceert, kan zij niet meer achterhalen waar het uiteindelijk terechtkomt. Hierdoor blijft de impact van de beelden op het merk grotendeels onbekend. Door gebruik te maken van onze technologie krijgen organisaties en ‘creatives’ een uitgebreid overzicht waar het beeldmateriaal opduikt en hoe ze worden ontvangen. Ons doel is om van de digitale wereld een omgeving te maken die je echt kan vertrouwen.’
Het Amsterdamse ai-bedrijf gaat met het opgehaalde geld talentvolle ai-ontwikkelaars en data-wetenschappers aannemen. Verify richt zich allereerst op groei in Europa. Daarna komt Amerika aan de beurt. Tot de eerste klanten van Verify behoren Vinci Energies, de Erasmus Universiteit en vakbond FNV.