Airbus wil in 120 landen kleine elektrische vliegtuigen zonder piloot de lucht insturen. Het gaat om toestellen die maximaal vier personen over afstanden van hooguit tachtig kilometer kunnen vervoeren. Topman Balkiz Sarihan kondigde dit gisteren aan tijdens Intertraffic en Amsterdam Drone Week (ADW) in RAI Amsterdam.
Diverse fabrikanten zetten in op personenvervoer met drones. Het Duitse luchttaxibedrijf Volocopter gaat tijdens de Zomerspelen in Parijs voor het eerst drones inzetten voor personenvervoer. Ook Wisk, onderdeel van Boeing, en het eveneens Duitse Lilium geloven in personenvervoer met drones. Genoemde bedrijven geven aan dat het een proces van de lange adem is. ‘Het voelt als een marathon waarvan de finishlijn langzaam in zicht komt’, zegt Sarihan. ‘We zijn vastbesloten personenvervoer met drones mogelijk te maken en als het zover is, gaat dat de manier waarop we ons verplaatsen drastisch veranderen.’
Centraal tijdens Intertraffic en ADW staat de toekomst van stedelijke mobiliteit. Exposanten tonen hoe slimme en duurzame mobiliteit steden en regio’s bereikbaar en leefbaar kunnen houden. Zo is personenvervoer via drones en op afstand bestuurbare deelauto’s al mogelijk.
Ook in Nederland neemt het gebruik van drones toe. ‘Amsterdam alleen krijgt er ongeveer 12.000 drones per jaar bij’, zei minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) onlangs. Afgelopen maand introduceerde hij het digitaal vliegbewijs voor drones. Harbers wees er toen op dat het luchtruim voller en voller raakt en we dit luchtruim met elkaar delen. ‘Heel belangrijk dat iedereen zich registreert en dat iedereen met een drone boven de 250 gram een vliegbewijs haalt.’
Jaarlijks worden meer dan 17.000 vliegbewijzen uitgereikt aan particuliere drone-gebruikers en 23.000 aan exploitanten. Morgen vindt de NL Drone Dag plaats. Brandweer Nederland legt dan uit hoe drones brandweermensen gaan vervoeren. Het UMCG en de Medical Drone Service vertellen hoe zij de zorg toegankelijk en beschikbaar houden. Onder meer KPN en Havenbedrijf Rotterdam laten zien welke kansen er voor hen met drones zijn.
De ontwikkeling van kleine vliegtuigen zonder piloot zal Airbus er bij de Nederlandse piloten niet populairder op maken. De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) kondigde eerder al acties aan tegen de plannen van sommige vliegtuigbouwers en luchtvaartmaatschappijen om in de toekomst te vliegen met één piloot in de cockpit. Volgens de VNV is dat een gevaarlijke ontwikkeling. Tegen de komst van geheel zelf vliegende toestellen met een lege cockpit zullen de piloten straks zeker bezwaar maken.