BLOG – In een wereld waarin het belang van ai toeneemt, willen bedrijven volop transformeren. De vraag naar ai- en automatiseringstools groeit, en dat drukt op it-teams. It-professionals lijken te worstelen met de processen die nodig zijn om ai te integreren. De reden? Te weinig vaardigheden, te veel losgekoppelde systemen en bezorgdheden over compliance.
Uit MuleSofts ‘2024 Connectivity Benchmark Report‘ blijkt dat 98 procent van de 1.050 bevraagde it-leiders wereldwijd met uitdagingen op het gebied van digitale transformatie kampt. 81 procent van de it-professionals geeft aan dat er nog steeds datasilo’s bestaan en 72 procent noemt de kwetsbaarheid van nauw gekoppelde en sterk afhankelijke systemen als bottlenecks bij de implementatie van ai.
Voor bedrijven die voorop willen blijven lopen in een ai-gerichte toekomst is integratie en automatisering essentieel. De rol van de cio en andere it-leiders wordt belangrijker dan ooit. De slimste bedrijfsleiders wenden zich tot hun it-professionals om de ai-strategie van hun bedrijf vooruit te helpen. Dit omvat het opstellen en communiceren van een duidelijke strategie voor de uitvoering, die zowel rekening houdt met compliance als met de vaardigheidskloof.
Grote publiek
Het gebruik van ai-tools neemt snel toe bij het grote publiek. Zij begrijpen inmiddels vrij goed hoe gedetailleerd en accuraat generatieve output kan zijn. De klant zelf verwacht dan ook een on-point, uitzonderlijke ervaring. Zo’n ervaring wordt ondersteund door goed verbonden gegevens via geïntegreerde systemen. Daarom is één uniform en realtime-beeld van elke klant, op schaal, het intelligente hart van klant-engagement. In alle sectoren is er meer nood aan betere integratie om alle gestructureerde en ongestructureerde bedrijfsgegevens te verenigen en harmoniseren om betrouwbare, relevante ai aan te drijven en in te zetten in alle bedrijfsfuncties.
Api’s kunnen een krachtcentrale worden voor productiviteit en inkomsten
Ai verhoogt de efficiëntie, maar is afhankelijk van ingevoerde data. En dat creëert meer complexiteit voor integratiestrategieën. Organisaties moeten bijna duizend applicaties balanceren om een samenhangende ervaring voor eindgebruikers te creëren. It-leaders erkennen dan ook dat datasilo’s en kwetsbare systemen hun bedrijven tegenhouden bij de implementatie van ai.
Er zijn maar weinig organisaties klaar om succes te boeken met ai: slechts twee procent meldt dat er geen belemmeringen zijn om hun data te gebruiken voor ai. De bezorgdheid over integratie is tweeledig: enerzijds is het moeilijk om generatieve ai-functies te integreren met andere softwaresystemen. Anderzijds is er de behoefte aan integratie tussen bestaande systemen.
Organisaties die al een integratiestrategie hebben aangenomen, melden een groot aantal voordelen. De integratie heeft een positieve impact op de organisatie, van klantervaring, hogere roi tot automatiseringsimplementatie. Maar als we die positieve ervaringen van werknemers of klanten bij meer organisaties willen verbeteren, zullen we de kloof tussen geïntegreerde en verbonden applicaties moeten dichten.
Onenigheid
Automatisering blijft een bron van onenigheid voor it-leiders. It vertrouwt op automatiseringsoplossingen om de efficiëntie te verhogen en zakelijke gebruikers autonomie te geven. Toch zijn it-teams nog steeds grotendeels verantwoordelijk voor het bestuur en onderhoud van dat automatiseringsproces. Automatiseringsoplossingen op schaal bieden business teams de kans om zichzelf te bedienen en de it-afdeling te ontlasten.
Nu bedrijven steeds meer naar automatisering kijken voor meer efficiëntie, kunnen api’s een krachtcentrale worden voor productiviteit en inkomsten. Het beheer en de beveiliging van de data die aan de basis liggen van deze api’s is steeds complexer geworden. Door data governance op te zetten – het vastleggen van de regels of beleidslijnen op basis waarvan informatie wordt verzameld, beheerd, opgeslagen, gemeten en gecommuniceerd – kunnen bedrijven de basis leggen voor succes.
Met de juiste governance-parameters kan je automatisering democratiseren, waardoor it-teams de handen vrij hebben om complexe technologische uitdagingen aan te pakken. Met de steun van de bredere business kunnen ze de voordelen van ai-toepassingen en data-integratie en -governance ontsluiten en zo de weg vrijmaken voor een productievere, efficiëntere toekomst met AI.
Maxime Dubois is area vice president Noord-Europa bij Mulesoft-Salesforce
Automatisering (met apps) en democratisering zijn twee verschillende dingen in Nederland als we kijken naar de inspraak want IT-teams zijn niet aansprakelijk voor de uitkomsten van automatiseringsproces. Bezorgdheid over de compliance daarin komt voort uit onduidelijkheid in het RASCI-model want governance-parameters gaan om de sturing van het proces en niet om het beheer van de middelen die proces ondersteunen. Deze vallen veelal buiten de invloed van IT-teams door creditcard IT in de cloud.
De autonomie van de business vergeet dat het vastleggen van regels of beleidslijnen op basis waarvan bedrijfsinformatie (lees data) wordt verzameld, beheerd, opgeslagen, gemeten en gecommuniceerd om het informatiebeheer gaat. Een discipline die ook het archief omvat want governance-parameters zijn nogal juridisch van aard omdat de krachtcentrale van de cloud niet om de balanceeract van applicaties en apps gaat maar om de output van een digitaal residu. Het hergebruik hiervan met moderne datasyntese van AI gaat vooral om het verdiepen van een vaardigheidskloof zoals act ‘Computer says NO’ laat zien.
“Api’s kunnen een krachtcentrale worden voor productiviteit en inkomsten”
En dan maar klagen over de kloof tussen elite en kiezer in de democratie.
Participatie ICT maatschappij en dan ben je ineens zelf de schuld.
“Ai verhoogt de efficiëntie, maar is afhankelijk van ingevoerde data.”
Nou dat weer 😉